Verkko-opetus ja -ohjaus erilaisen oppijan opiskelun tukena
Kaikkonen, Saara (2009)
Kaikkonen, Saara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003125608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003125608
Tiivistelmä
Verkkopohjaiset oppimisympäristöt ovat yleistyneet, ja niiden käyttö opetuksessa on monipuolistanut sekä lisännyt koulutusmahdollisuuksia kaikkien eli myös erilaisten oppijoiden yhdenvertaiseen käyttöön. Tämä on näkynyt mm. kesäyliopistoissa opiskelijoiden opiskelun ja opiskelutaitojen tuen tarpeen lisääntymisenä. Tarpeeseen vastatakseen Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto koordinoi tukitoimien ja ohjauspalveluiden kehittämiseen VIRTUKE-hanketta, johon tämä kehittämishanke tehtiin esiselvitys- ja tukimateriaaliksi. Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, miten verkko-opetuksella ja -ohjauksella voidaan tukea erityistä tukea tarvitsevan aikuisopiskelijan opiskelua ja oppimista sekä mihin asioihin olisi hyvä kiinnittää huomiota. Vastauksia haettiin kirjallisuuden ja teemakyselyn avulla. Kysely tehtiin verkko-oppimisympäristöjä käyttäneille opettajille tai ohjaajille ja opiskelijoille. Vastauksia tuli yhteensä kolme, jotka käsiteltiin yhdessä laajempina teemoina. Verkko-opetus tuo haasteita ja mahdollisuuksia erilaisen oppijan opiskeluun. Haasteena voivat olla tekniikka, lukeminen tai kirjoittaminen, itseohjautuvuus ja (tai) vuorovaikutus. Tuen tarpeet vaihtelevat erilaisilla oppijoilla yksilöllisesti. Opiskelu verkossa luo mahdollisuuksia ajan joustavaan käyttöön, tavallisesta poikkeavaan vuorovaikutusympäristöön ja useampia aistikanavia hyödyntävien materiaalien käyttöön. Keskeistä on opiskelijan yksilöllinen ohjaus sekä tarpeiden ja valmiuksien huomioon ottaminen. Opetusmateriaalien tulisi olla havainnollisia ja selkeitä. Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen erilaisten oppijoiden tarpeiden mukaan ja valmiuksien rajoissa voi lisätä merkittävästi opiskelun mielekkyyttä, parantaa asioiden omaksumista ja edistää oppimista.