Tapahtuman suunnittelu, johtaminen ja markkinointi projektina : Restonomikoulutuksen 10-vuotisjuhlat
Natunen, Noora (2010)
Natunen, Noora
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115593
Tiivistelmä
Mikkelin ammattikorkeakoulu on kolmella eri paikkakunnalla toimiva ammattikorkeakoulu, jonka Mikkelin toimipisteessä toimii palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma, josta valmistuu restonomeja. Syksyllä 2009 restonomeja oli koulutettu Mikkelin ammattikorkeakoulussa 10 vuotta ja tätä haluttiin juhlistaa järjestämällä tapahtuma, josta kävisi ilmi ”restonomiuden” ydin. Opinnäytetyönäni oli järjestää tämä tapahtuma yhdessä toisen opinnäytetyötään tekevän restonomiopiskelijan kanssa. Lisäksi tapahtumassa olivat mukana palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelman henkilökunnasta koostuva ohjausryhmä sekä opiskelijoista koostuvia osaprojektiryhmiä.
Tapahtumaa suunniteltiin 11 kk ja se järjestettiin 3.11.2009. Tapahtuman teemana oli luovuus sekä ajatus mistä restonomit on tehty. Juhlatapahtuma toteutettiin kaksiosaisena. Ensimmäinen osa järjestettiin päi-vällä koulutusohjelman yhteistyökumppaneille sekä entisille ja nykyisille opiskelijoille ja henkilökunnalle. Tämä päivällä järjestetty päiväseminaari sisälsi restonomeista kertovan näyttelyn, jääteemalla toteutetun kahvituksen sekä itse seminaarin, jossa mm. luovuudesta työssä luennoi keittiömestari Jyrki Sukula.
Tapahtuman toinen osa oli juhlava iltatilaisuus Hollywood-tyyliin Ravintola Tallissa. Tämä osa juhlasta oli tarkoitettu nykyisille Mikkelin ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoille sekä henkilökunnalle.
Tapahtuman suunnittelusta tämä työ opetti sen, että suunnitteluun tulee panostaa riittävästi, jotta koko-naisuudesta saadaan hyvä. Suunnittelussa erityisesti täytyy muistaa kohderyhmien mielenkiinnon koh-teet, jotta tapahtuma herättäisi heidän mielenkiintonsa. Lisäksi on tärkeää aikatauluttaa tekeminen realistisesti, jotta vältyttäisiin aikataulun myöhästymisiltä. Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtuman suunnittelua ja johtamista projektina sekä tapahtumamarkkinointia. Aiheesta kirjoitetaan myös toinen opinnäyte-työ, mikä käsittelee tapahtuman teeman toteuttamista sekä tapahtuman taloudellista hallintaa.
Tapahtumaa suunniteltiin 11 kk ja se järjestettiin 3.11.2009. Tapahtuman teemana oli luovuus sekä ajatus mistä restonomit on tehty. Juhlatapahtuma toteutettiin kaksiosaisena. Ensimmäinen osa järjestettiin päi-vällä koulutusohjelman yhteistyökumppaneille sekä entisille ja nykyisille opiskelijoille ja henkilökunnalle. Tämä päivällä järjestetty päiväseminaari sisälsi restonomeista kertovan näyttelyn, jääteemalla toteutetun kahvituksen sekä itse seminaarin, jossa mm. luovuudesta työssä luennoi keittiömestari Jyrki Sukula.
Tapahtuman toinen osa oli juhlava iltatilaisuus Hollywood-tyyliin Ravintola Tallissa. Tämä osa juhlasta oli tarkoitettu nykyisille Mikkelin ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoille sekä henkilökunnalle.
Tapahtuman suunnittelusta tämä työ opetti sen, että suunnitteluun tulee panostaa riittävästi, jotta koko-naisuudesta saadaan hyvä. Suunnittelussa erityisesti täytyy muistaa kohderyhmien mielenkiinnon koh-teet, jotta tapahtuma herättäisi heidän mielenkiintonsa. Lisäksi on tärkeää aikatauluttaa tekeminen realistisesti, jotta vältyttäisiin aikataulun myöhästymisiltä. Tämä opinnäytetyö käsittelee tapahtuman suunnittelua ja johtamista projektina sekä tapahtumamarkkinointia. Aiheesta kirjoitetaan myös toinen opinnäyte-työ, mikä käsittelee tapahtuman teeman toteuttamista sekä tapahtuman taloudellista hallintaa.