Lennoston liikenneturvallisuus, case Satakunnan Lennosto
Kautiala, Pasi (2016)
Kautiala, Pasi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025885
Tiivistelmä
Satakunnan Lennosto vastaa eteläisen Suomen puolustamisesta ilmasta tulevaa vihollista vastaan. Toiminta-alue on laaja ja edellyttää henkilökunnalta runsasta matkustamista vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla. Päätukikohtana käytettävän Pirkkalan tukikohdan toiminta on viime vuosien aikana vilkastunut ajoneuvojen käytön osalta. Lisäksi sotaharjoitusvuorokaudet ovat olleet kasvussa. Vilkastunut liikenne yhdistettynä Lennostossa tapahtuneisiin organisaatiomuutoksiin ja henkilöstösiirtoihin on lisännyt riskejä liikennevahinkoihin.
Tässä työssä on tutkittu Satakunnan Lennoston henkilökunnalle aiheutuneita liikennevahinkoja vuosina 2012-2014. Kaikki ilmoitetut liikenneturvallisuuteen liittyvät poikkeamaraportit on käyty läpi ja niiden perusteella on tarkasteltu, minkälaisia liikennevahinkoja Satakunnan Lennostossa on tapahtunut. Tarkastelun perusteella on pyritty selvittämään liikennevahinkoihin johtaneita syitä sekä miettimään keinoja, joilla liikennevahinkojen määrää saataisiin vähennettyä.
Työn pääaineistona on käytetty Satakunnan Lennostossa dokumentoituja liikenneturvallisuuspoikkeamaraportteja, joissa on selvitetty jokaisen liikenneonnettomuuden ja –vahingon syyt ja seuraukset. Poikkeamaraporttien perusteella liikennevahingot on jaettu eri vahinkotyyppien mukaan, jolloin on saatu selvitettyä, millaisia liikennevahinkoja on sattunut ja millaiset syyt näihin vahinkoihin ovat johtaneet.
Tämä työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen ensisijaisesti Satakunnan Lennoston liikenneturvallisuuspoikkeamaraportteja sekä asiantuntijoiden haastatteluja. Tutkimuksessa on käytetty induktiivista logiikkaa, jossa on edetty yksityiskohtaisesta liikennevahingon tutkimisesta kohti koko Lennoston liikenneturvallisuutta koskevia yleistyksiä. Tutkimukseen liittyvä validiteetti on osoitettu aineisto- eli sisältövaliditeetin kautta kuvaamalla käytettävä aineisto sekä aineiston tutkimustuloksiin liittyvät ratkaisut ja tulkinnat mahdollisimman selkeästi.
Tutkimuksessa käytetyn aineiston perusteella on saatu selville, kuinka paljon ja millaisia liikennevahinkoja Satakunnan Lennostossa on tarkastelujakson aikana tapahtunut. Samalla tutkimuksessa on selvinnyt, millaisilla ajoneuvoilla sekä millä alueilla vahinkojen määrä on suurin. Tärkeimpinä johtopäätöksinä voidaan pitää henkilökunnan liikennekäyttäytymiseen vaikuttamista asennekasvatuksen ja koulutuksen keinoin. Lisäksi erilaisten ajoneuvotyyppien käsittelyyn varsinkin peruutustilanteissa tulee tulevaisuudessa kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Tässä työssä on tutkittu Satakunnan Lennoston henkilökunnalle aiheutuneita liikennevahinkoja vuosina 2012-2014. Kaikki ilmoitetut liikenneturvallisuuteen liittyvät poikkeamaraportit on käyty läpi ja niiden perusteella on tarkasteltu, minkälaisia liikennevahinkoja Satakunnan Lennostossa on tapahtunut. Tarkastelun perusteella on pyritty selvittämään liikennevahinkoihin johtaneita syitä sekä miettimään keinoja, joilla liikennevahinkojen määrää saataisiin vähennettyä.
Työn pääaineistona on käytetty Satakunnan Lennostossa dokumentoituja liikenneturvallisuuspoikkeamaraportteja, joissa on selvitetty jokaisen liikenneonnettomuuden ja –vahingon syyt ja seuraukset. Poikkeamaraporttien perusteella liikennevahingot on jaettu eri vahinkotyyppien mukaan, jolloin on saatu selvitettyä, millaisia liikennevahinkoja on sattunut ja millaiset syyt näihin vahinkoihin ovat johtaneet.
Tämä työ on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen ensisijaisesti Satakunnan Lennoston liikenneturvallisuuspoikkeamaraportteja sekä asiantuntijoiden haastatteluja. Tutkimuksessa on käytetty induktiivista logiikkaa, jossa on edetty yksityiskohtaisesta liikennevahingon tutkimisesta kohti koko Lennoston liikenneturvallisuutta koskevia yleistyksiä. Tutkimukseen liittyvä validiteetti on osoitettu aineisto- eli sisältövaliditeetin kautta kuvaamalla käytettävä aineisto sekä aineiston tutkimustuloksiin liittyvät ratkaisut ja tulkinnat mahdollisimman selkeästi.
Tutkimuksessa käytetyn aineiston perusteella on saatu selville, kuinka paljon ja millaisia liikennevahinkoja Satakunnan Lennostossa on tarkastelujakson aikana tapahtunut. Samalla tutkimuksessa on selvinnyt, millaisilla ajoneuvoilla sekä millä alueilla vahinkojen määrä on suurin. Tärkeimpinä johtopäätöksinä voidaan pitää henkilökunnan liikennekäyttäytymiseen vaikuttamista asennekasvatuksen ja koulutuksen keinoin. Lisäksi erilaisten ajoneuvotyyppien käsittelyyn varsinkin peruutustilanteissa tulee tulevaisuudessa kiinnittää entistä enemmän huomiota.