Towards global and sustainable higher education : the GLORE project fostering north-south partnerships in Finnish universities of applied sciences
Kivelä, Sami; Hovila, Hanna; Juntunen, Anitta; Pelttari, Antti; Laasonen, Kaisu (2016)
Kivelä, Sami
Hovila, Hanna
Juntunen, Anitta
Pelttari, Antti
Laasonen, Kaisu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-265-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-265-3
Tiivistelmä
Vuonna 2015 julkaistujen uusien kestävän kehityksen tavoitteiden ja Pariisin ilmastokokouksen myötä yhteiskunnan kaikki toimijat haastetaan uudenlaiseen yhteistyöhön ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja taloudellisen kestävyyden edistämiseksi. Myös ammattikorkeakoulujen tulee laajentaa osaamistaan ja osallistua ajankohtaiseen keskusteluun.
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa GLORE -hankkeessa (Globaalin vastuun sekä kestävän kasvun ja osallisuuden periaatteet osaksi kansainvälistä TKI-toimintaa) vahvistettiin globaalin vastuun ja kestävän kehityksen osaamista neljän suomalaisen ammattikorkeakoulun kansainvälisessä opetus-, tutkimus-, ja kehitystyössä. Yhteistyötä tehtiin Nepalissa, Tansaniassa, Namibiassa ja Swazimaassa. Hankkeessa toimivat Diakonia-ammattikorkeakoulu (hallinto ja yleiskoordinaatio), Humanistinen ammattikorkeakoulu, Saimaan ammattikorkeakoulu ja Kajaanin ammattikorkeakoulu. Julkaisussa esitellään hankkeen taustoja, toimintaa ja tuloksia. Kirjoittajina on kehittyvien maiden vaihtojaksoille osallistuneita korkeakoulujen edustajia ja heidän kansainvälisiä kumppaneitaan.
GLORE -hankkeessa tuotettiin uutta kansainvälistä kokemusasiantuntijuutta erityisesti hyvinvointialoilla, toteutettiin osallistavasti lukuisia tutkimus- ja kehittämisprosesseja ja luotiin Suomeen uusi kestävän kehityksen periaatteita kehittyvissä maissa soveltava ammattikorkeakoulujen verkosto. Hankkeessa tehtiin yli 50 kansainvälistä asiantuntijavaihtoa, osallistuttiin ajankohtaiseen kestävän kehityksen keskusteluun sekä toteutettiin valmennuksia, seminaareja ja työpajoja. Opiskelijat tekivät hankkeelle opinnäytetöitä ja projektiopintoja sekä toteuttivat kansainvälisen kulttuurisesti rikkaan päätöstapahtuman ja vierailuviikon. Myös digitaalisen viestinnän uusia mahdollisuuksia kansainvälisessä työssä kokeiltiin ennakkoluulottomasti.
Hankkeen perusteella globaalin vastuun ja kestävän kehityksen periaatteet tulee huomioida entistä vahvemmin ammattikorkeakoulujen strategioissa, opetussuunnittelussa ja arjessa. Laajamittainen, kokeileva ja eettisesti
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa GLORE -hankkeessa (Globaalin vastuun sekä kestävän kasvun ja osallisuuden periaatteet osaksi kansainvälistä TKI-toimintaa) vahvistettiin globaalin vastuun ja kestävän kehityksen osaamista neljän suomalaisen ammattikorkeakoulun kansainvälisessä opetus-, tutkimus-, ja kehitystyössä. Yhteistyötä tehtiin Nepalissa, Tansaniassa, Namibiassa ja Swazimaassa. Hankkeessa toimivat Diakonia-ammattikorkeakoulu (hallinto ja yleiskoordinaatio), Humanistinen ammattikorkeakoulu, Saimaan ammattikorkeakoulu ja Kajaanin ammattikorkeakoulu. Julkaisussa esitellään hankkeen taustoja, toimintaa ja tuloksia. Kirjoittajina on kehittyvien maiden vaihtojaksoille osallistuneita korkeakoulujen edustajia ja heidän kansainvälisiä kumppaneitaan.
GLORE -hankkeessa tuotettiin uutta kansainvälistä kokemusasiantuntijuutta erityisesti hyvinvointialoilla, toteutettiin osallistavasti lukuisia tutkimus- ja kehittämisprosesseja ja luotiin Suomeen uusi kestävän kehityksen periaatteita kehittyvissä maissa soveltava ammattikorkeakoulujen verkosto. Hankkeessa tehtiin yli 50 kansainvälistä asiantuntijavaihtoa, osallistuttiin ajankohtaiseen kestävän kehityksen keskusteluun sekä toteutettiin valmennuksia, seminaareja ja työpajoja. Opiskelijat tekivät hankkeelle opinnäytetöitä ja projektiopintoja sekä toteuttivat kansainvälisen kulttuurisesti rikkaan päätöstapahtuman ja vierailuviikon. Myös digitaalisen viestinnän uusia mahdollisuuksia kansainvälisessä työssä kokeiltiin ennakkoluulottomasti.
Hankkeen perusteella globaalin vastuun ja kestävän kehityksen periaatteet tulee huomioida entistä vahvemmin ammattikorkeakoulujen strategioissa, opetussuunnittelussa ja arjessa. Laajamittainen, kokeileva ja eettisesti