Kulttuuri kuuluu kaikille! : Kartoitus saavutettavuuden ja esteettömyyden tilanteesta sekä esteettömyyden kehitystyö Turun kaupungin kahdessa kulttuuri-instituutiossa: Pääkirjastossa ja Konserttitalolla.
Eriksson, Panda (2016)
Eriksson, Panda
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285404
Tiivistelmä
Kulttuuri kuuluu kaikille! on opinnäytetyö esteettömyyden tilanteesta Turun kaupungin kulttuuri-instituutioissa: pääkirjastossa sekä konserttitalolla. Sen on tilannut Turun vapaa-aikatoimiala ja se on kirjoitettu pyrkien intersektionaaliseen esteettömyys- ja saavutettavuuskäsitetteen käyttöön.
Tavoitteet olivat kartoittaa olosuhteita näissä kahdessa kulttuurikohteessa, sekä kehittää ja korjata epäkohtia ja ongelmia. Ajatuksena kuitenkin on, että tietopohjaa ja menetelmällisyyttä voisi käyttää hyväkseen missä tahansa julkisen sektorin kulttuuri-instituutiossa, sekä hiukan näkökulmaa siirtäen myös muihin rakennuksiin ja julkisiin tiloihin.
Menetelminä työssä on käytetty havainnointia, eli kartoitusta. Sitä tehtiin kahdessa erässä ja siitä tuli ikään kuin autoetnografista tutkimusta, sillä lähtökohtani olivat aivan aluksi omat tarpeet, jotka kannustivat aihepiirin pariin. Kartoituksien lisäksi menetelmänä käytettiin haastatteluja ja kyselyjä. Nämä olivat erittäin tarpeellisia, koska esteettömyydessä ei ole ikinä kyse vain yhdestä näkökulmasta. Pyrkiessäni tuomaan esiin epäkohtia minun oli muistettava oman positioni tässä tutkimuksessa valkoisena, ei-liikuntarajoitteisena tai vammaisstatuksen omaavana henkilönä.
Tuloksia tuli varsin runsaasti: olen pyrkinyt käsittelemään niitä asiakaskaarimallin mukaan, miettien kronologista palvelunkäyttökokemusta. Kirjasto osoittautui odotettua laajemmaksi tilaksi esteettömyysnäkökulmasta. Konserttitalossa taas ihmetytti monet asiat, joihin en ollut kiinnittänyt ennen huomiota, koska tila on minulle tuttu harjoittelujen myötä. Molemmissa kohteissa esiin nousi sujuva liikkuminen kerrosten välillä: portaat eivät täyttäneet esteettömyysstandardeja, konserttitalosta puuttuu hissi ja kirjastolla taas arkkitehtitoimiston suunnittelemat portaat ovat kaikessa esteettisyydessään esteelliset. Myös sosiaalinen esteettömyys ja sitoutuminen teeman strategiseen valvomiseen puuttuu organisaatiotasolla Turun kaupungin vapaa-aikatoimialalla. Tätä on (onneksi) paikattu valtavan sitoutuneilla työntekijöillä, jotka kuitenkin tekevät kohderyhmätyöskentelyä varsin itsenäisesti ja vailla toimialan tukea.
Toivon, että työni inspiroi Turun kaupungin työntekijöitä pohtimaan omia rutiinejaan ja aktiivisesti vaatimaan tukea työhönsä, sekä sisällyttämän esteettömyysaspektit jokapäiväiseen suunnittelutyöhönsä. Etenkin konserttitalon tulevassa peruskorjauksessa on nyt hyvä mahdollisuus tehdä alusta asti asiat oikein. Vaikka muutokset maksavat enemmän, kuin suunnitteluvaiheessa tehty työ, toivoisin silti, että räikeimmät epäkohdat korjattaisiin myös pääkirjastolla läheisessä tulevaisuudessa. Turkulaiset ansaitsevat esteettömiä kulttuuripalveluja, sillä kulttuuri kuuluu kaikille!
Tavoitteet olivat kartoittaa olosuhteita näissä kahdessa kulttuurikohteessa, sekä kehittää ja korjata epäkohtia ja ongelmia. Ajatuksena kuitenkin on, että tietopohjaa ja menetelmällisyyttä voisi käyttää hyväkseen missä tahansa julkisen sektorin kulttuuri-instituutiossa, sekä hiukan näkökulmaa siirtäen myös muihin rakennuksiin ja julkisiin tiloihin.
Menetelminä työssä on käytetty havainnointia, eli kartoitusta. Sitä tehtiin kahdessa erässä ja siitä tuli ikään kuin autoetnografista tutkimusta, sillä lähtökohtani olivat aivan aluksi omat tarpeet, jotka kannustivat aihepiirin pariin. Kartoituksien lisäksi menetelmänä käytettiin haastatteluja ja kyselyjä. Nämä olivat erittäin tarpeellisia, koska esteettömyydessä ei ole ikinä kyse vain yhdestä näkökulmasta. Pyrkiessäni tuomaan esiin epäkohtia minun oli muistettava oman positioni tässä tutkimuksessa valkoisena, ei-liikuntarajoitteisena tai vammaisstatuksen omaavana henkilönä.
Tuloksia tuli varsin runsaasti: olen pyrkinyt käsittelemään niitä asiakaskaarimallin mukaan, miettien kronologista palvelunkäyttökokemusta. Kirjasto osoittautui odotettua laajemmaksi tilaksi esteettömyysnäkökulmasta. Konserttitalossa taas ihmetytti monet asiat, joihin en ollut kiinnittänyt ennen huomiota, koska tila on minulle tuttu harjoittelujen myötä. Molemmissa kohteissa esiin nousi sujuva liikkuminen kerrosten välillä: portaat eivät täyttäneet esteettömyysstandardeja, konserttitalosta puuttuu hissi ja kirjastolla taas arkkitehtitoimiston suunnittelemat portaat ovat kaikessa esteettisyydessään esteelliset. Myös sosiaalinen esteettömyys ja sitoutuminen teeman strategiseen valvomiseen puuttuu organisaatiotasolla Turun kaupungin vapaa-aikatoimialalla. Tätä on (onneksi) paikattu valtavan sitoutuneilla työntekijöillä, jotka kuitenkin tekevät kohderyhmätyöskentelyä varsin itsenäisesti ja vailla toimialan tukea.
Toivon, että työni inspiroi Turun kaupungin työntekijöitä pohtimaan omia rutiinejaan ja aktiivisesti vaatimaan tukea työhönsä, sekä sisällyttämän esteettömyysaspektit jokapäiväiseen suunnittelutyöhönsä. Etenkin konserttitalon tulevassa peruskorjauksessa on nyt hyvä mahdollisuus tehdä alusta asti asiat oikein. Vaikka muutokset maksavat enemmän, kuin suunnitteluvaiheessa tehty työ, toivoisin silti, että räikeimmät epäkohdat korjattaisiin myös pääkirjastolla läheisessä tulevaisuudessa. Turkulaiset ansaitsevat esteettömiä kulttuuripalveluja, sillä kulttuuri kuuluu kaikille!