Verkkolaskuihin siirtyminen : Case HahkaWay Oy
Rannila, Sami (2010)
Rannila, Sami
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003105554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003105554
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin verkkolaskutusta ja sen palvelutarjontaa yrityksen näkökulmasta. Tavoitteena oli kehittää yrityksen HahkaWay Oy laskuprosesseja verkkolaskutuksen avulla ja löytää paras tapa toteuttaa siirtymä. Työssä käsiteltiin verkkolaskutuksen vaikutusta likviditeettihallintoon sekä verkkolaskutuksen avainasioita ja palvelutarjontaa, jotta selvitettäisiin sopivin yhteistyökumppani ja luotaisiin malli valintaprosessin toteutukselle.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimaisena tapaustutkimuksena. Aineistoa kerättiin kirjallisten lähteiden lisäksi Internetistä ja kehittämistyön kohdalla erityisesti sähköpostikyselyillä ja haastatteluilla. Empirian yhteydessä järjestettiin myös tarjous-pyyntökierros. Kehittämisprojektin lopputuloksesta voitiin päätellä, että kun yritys päättää perustellusti palveluntarjoajan valintakriteereistä, valintatilanne yksinkertaistui huomattavasti. HahkaWay Oy:llä oli lopussa vaihtoehtoina kaksi ohjelmistotalojen sovellusvuokrauspalvelua, joista toinen tarjosi kaikki haetut palvelut.
Verkkolaskut soveltuivat parhaiten integroituun toiminnanohjausjärjestelmään. Ne otettiinkin ensin käyttöön suurissa yrityksissä. Sovellusvuokrauksen myötä aikaisemmin suuriakin investointeja vaatineet järjestelmät tulivat yhdeksi vaihtoehdoksi myös pienien yritysten ulottuville. Verkkolaskujen lopullista läpimurtoa oltiin odoteltu jo pitkään ja yhä useammat asiakkaat olivat alkaneet vaatia niitä saadakseen täyden hyödyn irti omista järjestelmistään.
Opinnäytetyö toteutettiin projektimaisena tapaustutkimuksena. Aineistoa kerättiin kirjallisten lähteiden lisäksi Internetistä ja kehittämistyön kohdalla erityisesti sähköpostikyselyillä ja haastatteluilla. Empirian yhteydessä järjestettiin myös tarjous-pyyntökierros. Kehittämisprojektin lopputuloksesta voitiin päätellä, että kun yritys päättää perustellusti palveluntarjoajan valintakriteereistä, valintatilanne yksinkertaistui huomattavasti. HahkaWay Oy:llä oli lopussa vaihtoehtoina kaksi ohjelmistotalojen sovellusvuokrauspalvelua, joista toinen tarjosi kaikki haetut palvelut.
Verkkolaskut soveltuivat parhaiten integroituun toiminnanohjausjärjestelmään. Ne otettiinkin ensin käyttöön suurissa yrityksissä. Sovellusvuokrauksen myötä aikaisemmin suuriakin investointeja vaatineet järjestelmät tulivat yhdeksi vaihtoehdoksi myös pienien yritysten ulottuville. Verkkolaskujen lopullista läpimurtoa oltiin odoteltu jo pitkään ja yhä useammat asiakkaat olivat alkaneet vaatia niitä saadakseen täyden hyödyn irti omista järjestelmistään.