5–6-vuotiaiden lasten kokemuksia satuhieronnasta
Simolin, Heidi (2016)
Simolin, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285456
Tiivistelmä
Simolin, Heidi. 5–6-vuotiaiden lasten kokemuksia satuhieronnasta. Helsinki, kevät 2016, 61 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään Helsingin kaupungin päiväkodin integroidun erityisryhmän 5–6-vuotiaiden lasten kokemuksia satuhieronnasta siihen liittyvien teemojen avulla. Teemoja tutkimuksessa ovat sadut, kosketus, rentoutuminen ja vertaissuhteet. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuuluviin lasten omia ajatuksia liittyen satuhierontaan ja siihen kietoutuviin teemoihin.
Satuhieronta on varhaiskasvatuksessa käytetty menetelmä, jossa kuvitetaan kosketuksella tarinaa hierottavan keholle. Siinä yhdistyvät läsnäoleva kosketus ja voimaannuttavat sadut. Satuhieronta kehittää rauhoittumista, keskittymistä ja lasten sosiaalisten taitojen oppimista sekä lisää oman itsensä sekä toisen arvostamista.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja sen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla 12 lasta, jotka olivat iältään 5–6-vuotiaita. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina tammikuussa 2016 päiväkodissa. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla.
Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että integroidun erityisryhmän lapset kokevat satuhieronnan myönteisesti. Lasten mukaan satuhieronta on kivaa ja rauhallista sekä sen kosketuskuviot tuntuvat pehmeiltä ja ihanilta. Kokonaisuudessaan lapset kuvailivat satuhierontaa positiivisilla sanoilla. Haastatteluissa korostui satuhierontatarinoiden merkitys lapsille. He muistivat monia satuhierontatarinoita ja olivat keksineet niitä itse. Lapsille oli jäänyt mieleen satuhierontatuokioiden hiljaisuus ja valojen himmentäminen. He olivat sisäistäneet luvan kysymisen hierottavalta. Heidän mielestään satuhierontaa tulisi tehdä kaverille herkästi ja rauhallisesti.
Asiasanat: satuhieronta, lapsihaastattelu, varhaiskasvatus, lapsen tunne-elämä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään Helsingin kaupungin päiväkodin integroidun erityisryhmän 5–6-vuotiaiden lasten kokemuksia satuhieronnasta siihen liittyvien teemojen avulla. Teemoja tutkimuksessa ovat sadut, kosketus, rentoutuminen ja vertaissuhteet. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuuluviin lasten omia ajatuksia liittyen satuhierontaan ja siihen kietoutuviin teemoihin.
Satuhieronta on varhaiskasvatuksessa käytetty menetelmä, jossa kuvitetaan kosketuksella tarinaa hierottavan keholle. Siinä yhdistyvät läsnäoleva kosketus ja voimaannuttavat sadut. Satuhieronta kehittää rauhoittumista, keskittymistä ja lasten sosiaalisten taitojen oppimista sekä lisää oman itsensä sekä toisen arvostamista.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja sen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla 12 lasta, jotka olivat iältään 5–6-vuotiaita. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina tammikuussa 2016 päiväkodissa. Haastatteluista saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelemalla.
Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että integroidun erityisryhmän lapset kokevat satuhieronnan myönteisesti. Lasten mukaan satuhieronta on kivaa ja rauhallista sekä sen kosketuskuviot tuntuvat pehmeiltä ja ihanilta. Kokonaisuudessaan lapset kuvailivat satuhierontaa positiivisilla sanoilla. Haastatteluissa korostui satuhierontatarinoiden merkitys lapsille. He muistivat monia satuhierontatarinoita ja olivat keksineet niitä itse. Lapsille oli jäänyt mieleen satuhierontatuokioiden hiljaisuus ja valojen himmentäminen. He olivat sisäistäneet luvan kysymisen hierottavalta. Heidän mielestään satuhierontaa tulisi tehdä kaverille herkästi ja rauhallisesti.
Asiasanat: satuhieronta, lapsihaastattelu, varhaiskasvatus, lapsen tunne-elämä