Ravintola Nokan Pientilatorin järjestäminen
Eriksson, Petra (2016)
Eriksson, Petra
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265088
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ravintola Nokalle, määrittäen aiheeksi Pientilatorin järjestämisen ja tavoitteeksi vuosittaisen tapahtuman kehittämisen. Toimin projektin johtajana suunnitellen ja toteuttaen Pientilatorin yhdessä ravintolan henkilökunnan kanssa.
Yksipäiväinen toimeksiantajan tapahtuma on viisi peräkkäistä vuotta järjestetty syksyinen markkinointitapahtuma, joka jatkaa ravintolan vahvaa filosofiaa tuoda tuottajat esille huippuraaka-aineiden takaa. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa ravintolan johdon alla toimivan projektin johtajan vetämänä.
Toiminnallisen työni eli produktin tuotoksena suunnittelin yrityksen käyttöön tapahtuman järjestelyä helpottavaa kirjallista materiaalia, jotka löytyvät opinnäytetyön liitteinä. Työ käynnistyi keväällä 2015 vuotuisen Pientilatorin suunnittelun käynnistämisellä, tapahtuma toteutettiin syksyllä 2015 ja opinnäytetyö valmistui keväällä 2016.
Työn alun tietoperustassa käsitellään tapahtumatuotannon vaiheita, lähiruokaa Suomessa ja toimeksiantajan ruokafilosofiaa. Työ käydään läpi rajattujen tapahtumatuotannon suunnittelu-, toteutus ja jälkimarkkinointivaiheiden kautta. Lähiruoka-osiossa lukijalle määritellään lähiruoka käsitteenä kuluttajan eli tapahtuman kävijän arvomaailmassa. Avaamalla toimeksiantajan ruokafilosofiaa luodaan syy ja tarkoitus markkinointitapahtuman järjestämiselle. Lopun pohdinnassa pureudutaan produktin elinkaareen, tapahtuman kehitysehdotuksiin ja oman työskentelyn arviointiin.
Tapahtuma järjestettiin 5.9.2015 kello 11.00 - 17.00 Helsingin Katajanokalla. Pientilatorin asiakasmäärä oli arvion mukaan 800–1000, joka nosti kävijämäärää edellisvuosiin verrattuna merkittävästi. Pientilatorille osallistuivat lisäksi 21 pientuottajaa ja ravintolan henkilökunta. Tapahtuma todettiin ravintolan johdon, tapahtumaan osallistuneiden pientuottajien, ravintolahenkilökunnan ja projektin johtajan mielestä erittäin hyvin onnistuneeksi. Työn lopun pohdinnassa käydään läpi kirjoittajan kehitysideat tapahtumalle ja oman oppimisen arviointi.
Puoli vuotta aikaisemmin aloitettu tapahtumasuunnittelu mahdollisti tapahtuman potentiaalin maksimoinnin. Pientilatoria markkinoitiin edellisvuosiin verrattuna suunnitellummin, erityisesti henkilökunnan ja yritysyhteistyön avustuksella sähköisesti sekä julisteiden ja lentolehtisten voimin. Produktin aikana tuottamani kirjallinen materiaali eli opinnäytetyöni tuotos oli erittäin hyödyllinen toimeksiantajalle, jolla ei ollut aikaisempaa kirjallista suunnitelmaa tapahtumalle. Materiaali tulee helpottamaan tulevaisuuden tapahtumien järjestelyä ja vähentämään tapahtumatuotannon kustannuksia. Pientilatorin järjestäminen ravintolan johdon sijasta projektin johtajan ohjauksessa oli mainio ratkaisu ja toimeksiantaja aikoo jatkaa tapahtumajärjestelyitä kyseisellä tavalla tulevaisuudessa.
Yksipäiväinen toimeksiantajan tapahtuma on viisi peräkkäistä vuotta järjestetty syksyinen markkinointitapahtuma, joka jatkaa ravintolan vahvaa filosofiaa tuoda tuottajat esille huippuraaka-aineiden takaa. Tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa ravintolan johdon alla toimivan projektin johtajan vetämänä.
Toiminnallisen työni eli produktin tuotoksena suunnittelin yrityksen käyttöön tapahtuman järjestelyä helpottavaa kirjallista materiaalia, jotka löytyvät opinnäytetyön liitteinä. Työ käynnistyi keväällä 2015 vuotuisen Pientilatorin suunnittelun käynnistämisellä, tapahtuma toteutettiin syksyllä 2015 ja opinnäytetyö valmistui keväällä 2016.
Työn alun tietoperustassa käsitellään tapahtumatuotannon vaiheita, lähiruokaa Suomessa ja toimeksiantajan ruokafilosofiaa. Työ käydään läpi rajattujen tapahtumatuotannon suunnittelu-, toteutus ja jälkimarkkinointivaiheiden kautta. Lähiruoka-osiossa lukijalle määritellään lähiruoka käsitteenä kuluttajan eli tapahtuman kävijän arvomaailmassa. Avaamalla toimeksiantajan ruokafilosofiaa luodaan syy ja tarkoitus markkinointitapahtuman järjestämiselle. Lopun pohdinnassa pureudutaan produktin elinkaareen, tapahtuman kehitysehdotuksiin ja oman työskentelyn arviointiin.
Tapahtuma järjestettiin 5.9.2015 kello 11.00 - 17.00 Helsingin Katajanokalla. Pientilatorin asiakasmäärä oli arvion mukaan 800–1000, joka nosti kävijämäärää edellisvuosiin verrattuna merkittävästi. Pientilatorille osallistuivat lisäksi 21 pientuottajaa ja ravintolan henkilökunta. Tapahtuma todettiin ravintolan johdon, tapahtumaan osallistuneiden pientuottajien, ravintolahenkilökunnan ja projektin johtajan mielestä erittäin hyvin onnistuneeksi. Työn lopun pohdinnassa käydään läpi kirjoittajan kehitysideat tapahtumalle ja oman oppimisen arviointi.
Puoli vuotta aikaisemmin aloitettu tapahtumasuunnittelu mahdollisti tapahtuman potentiaalin maksimoinnin. Pientilatoria markkinoitiin edellisvuosiin verrattuna suunnitellummin, erityisesti henkilökunnan ja yritysyhteistyön avustuksella sähköisesti sekä julisteiden ja lentolehtisten voimin. Produktin aikana tuottamani kirjallinen materiaali eli opinnäytetyöni tuotos oli erittäin hyödyllinen toimeksiantajalle, jolla ei ollut aikaisempaa kirjallista suunnitelmaa tapahtumalle. Materiaali tulee helpottamaan tulevaisuuden tapahtumien järjestelyä ja vähentämään tapahtumatuotannon kustannuksia. Pientilatorin järjestäminen ravintolan johdon sijasta projektin johtajan ohjauksessa oli mainio ratkaisu ja toimeksiantaja aikoo jatkaa tapahtumajärjestelyitä kyseisellä tavalla tulevaisuudessa.