Laatujärjestelmän implementointi Kotkan Kiinteistöpalvelu oy:lle
Lainio, Ville (2016)
Lainio, Ville
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265047
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka laadunhallintajärjestelmä ISO 9001: 2008 implementoitiin toimeksiantajalle. Tehtävänä oli kuvata yrityksen laadunohjaus, uudistaa laatukäsikirja vastamaan yrityksen nykytilaa ja dokumentoida prosesseja vastaamaan standardin vaatimuksia. Tavoitteena oli saada yritykselle laatujärjestelmän sertifikaatti.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Taustoituksena siinä käytetään teoriaa laadusta ja ISO 9001 -standardista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja aineistoa kerättiin standardista sekä konsultin ohjeista. Tutkimustyössä vastattiin kysymykseen: miten laatujärjestelmä implementoidaan? Implementointityö suoritettiin toimeksiantajan kasaamalla laatutyöryhmällä ja sitä ohjeisti konsultti.
Yritykselle onnistuttiin dokumentoimaan ISO 9001 -laatujärjestelmään vaaditut kriteerit. Laatukäsikirja uudistettiin ja sen tueksi dokumentoitiin yrityksen prosesseja. Implementoinnin aikana toimeksiantaja otti käyttöönsä kehitysrekisterilomakkeen, tasapainotetun tuloskortin mukaiset mittarit ja PDCA-mallin. Nämä edellä mainitut asiat toimivat yrityksessä jatkuvan parantamisen -työkaluina.
Implementoinnin arviointi perustuu ulkoisen auditoinnin tulokseen. Ulkopuolisessa auditoinnissa tarkasteltiin laatukäsikirjaa ja siihen liittyviä asiakirjoja. Auditoinnin tuloksena oli, ettei niistä löytynyt yhtään suurta poikkeamaa. Näin ollen toimeksiantajalle myönnettiin ISO 9001:2008 -sertifikaatti. Tämän perusteella voidaan sanoa, että opinnäytetyön tavoite saavutettiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Taustoituksena siinä käytetään teoriaa laadusta ja ISO 9001 -standardista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta ja aineistoa kerättiin standardista sekä konsultin ohjeista. Tutkimustyössä vastattiin kysymykseen: miten laatujärjestelmä implementoidaan? Implementointityö suoritettiin toimeksiantajan kasaamalla laatutyöryhmällä ja sitä ohjeisti konsultti.
Yritykselle onnistuttiin dokumentoimaan ISO 9001 -laatujärjestelmään vaaditut kriteerit. Laatukäsikirja uudistettiin ja sen tueksi dokumentoitiin yrityksen prosesseja. Implementoinnin aikana toimeksiantaja otti käyttöönsä kehitysrekisterilomakkeen, tasapainotetun tuloskortin mukaiset mittarit ja PDCA-mallin. Nämä edellä mainitut asiat toimivat yrityksessä jatkuvan parantamisen -työkaluina.
Implementoinnin arviointi perustuu ulkoisen auditoinnin tulokseen. Ulkopuolisessa auditoinnissa tarkasteltiin laatukäsikirjaa ja siihen liittyviä asiakirjoja. Auditoinnin tuloksena oli, ettei niistä löytynyt yhtään suurta poikkeamaa. Näin ollen toimeksiantajalle myönnettiin ISO 9001:2008 -sertifikaatti. Tämän perusteella voidaan sanoa, että opinnäytetyön tavoite saavutettiin.