Torjuntahenkilöstön merikuljetukset öljyntorjuntaoperaation aikana Suomenlahden alueella
Alastalo, Jarkko (2010)
Alastalo, Jarkko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003095533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003095533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten torjuntahenkilöstöä kyetään öljyntorjuntaoperaation aikana kuljettamaan vesiteitse saariston sisällä Suomenlahden alueella. Työ on osa SÖKÖ II-hanketta, ja siitä saatujen tulosten tulee olla sovellettavissa viranomaiskäyttöön tarkoitettuun SOKÖ II -toimintaohjeeseen.
Tutkimuksessa tarkasteltiin pelastuslaitosten suunnitelmissa esiintyvien torjuntahenkilöstön kuljetusvaihtoehtoehtojen käytettävyyttä sekä öljyntorjuntaorganisaation juridista vastuusta kuljetuksista. Torjuntahenkilöstön kuljetusvaihtoehdot voidaan jakaa virka-apukuljetuksiin puolustusvoimilta ja rajavartiolaitokselta, ostopalveluihin vesiliikenneyrittäjiltä sekä muihin vaihtoehtoihin, joista tässä tarkastellaan meripelastusseuran kuljetusmahdollisuuksia. Työssä otettiin kantaa myös yksityisveneiden käyttöön.
Kuljetusvaihtoehtoja tarkasteluteltiin soveltuvan kaluston ja palvelujen käytettävyyden perusteella. Kaluston vaatimukset määritettiin olosuhteiden ja kuljetustarpeen mukaan. Palvelujen käytettävyys selvitettiin asiantuntijahaastatteluilla sekä Suomenlahden vesiliikenneyrittäjille suoritetulla kvalitatiivisella kyselyllä. Juridinen perusta selvitettiin kuljetus- ja vahingonkorvausoikeuden teoksia, Suomen lakia ja ennakkotapauksia tutkimalla.
Kyselyn otos oli varsin kattava, ja koska tulokset ovat yhdensuuntaiset voidaan niitä pitää luotettavina sekä yksittäisiä yrityksiä että ostopalveluita kokonaisuutena harkittaessa. Viranomaisyhteistyöstä sekä Meripelastusseuran mahdollisuuksista osallistua kuljetuksiin saatiin riittävät perusteet arvioida vaihtoehtojen käytettävyyttä. Juridisia päätelmiä tarkasteltaessa tulee muistaa, että lopulliset vastaukset saadaan vasta oikeusasteissa.
Torjuntahenkilöstön kuljetukset kyetään järjestämään tutkimuksessa tarkastelluilla kuljetusvaihtoehdoilla. Operaation pitkäkestoisuuden ja kuljetusvaatimusten takia suurin osa kuljetuksista järjestettäneen ostopalveluina vesiliikenneyrittäjiltä. Muita vaihtoehtoja voidaan käyttää tilapäisesti esim. jatkokuljetuksissa vaikeapääsyisiin saariin. Juridinen vastuu kuljetuksissa on käytännössä rahdinottajalla ja/tai laivanisännällä. Öljyntorjuntaorganisaatio on vastuussa niistä kuljetuksista, jotka suoritetaan sen hallussa olevilla aluksilla.
Tutkimuksessa tarkasteltiin pelastuslaitosten suunnitelmissa esiintyvien torjuntahenkilöstön kuljetusvaihtoehtoehtojen käytettävyyttä sekä öljyntorjuntaorganisaation juridista vastuusta kuljetuksista. Torjuntahenkilöstön kuljetusvaihtoehdot voidaan jakaa virka-apukuljetuksiin puolustusvoimilta ja rajavartiolaitokselta, ostopalveluihin vesiliikenneyrittäjiltä sekä muihin vaihtoehtoihin, joista tässä tarkastellaan meripelastusseuran kuljetusmahdollisuuksia. Työssä otettiin kantaa myös yksityisveneiden käyttöön.
Kuljetusvaihtoehtoja tarkasteluteltiin soveltuvan kaluston ja palvelujen käytettävyyden perusteella. Kaluston vaatimukset määritettiin olosuhteiden ja kuljetustarpeen mukaan. Palvelujen käytettävyys selvitettiin asiantuntijahaastatteluilla sekä Suomenlahden vesiliikenneyrittäjille suoritetulla kvalitatiivisella kyselyllä. Juridinen perusta selvitettiin kuljetus- ja vahingonkorvausoikeuden teoksia, Suomen lakia ja ennakkotapauksia tutkimalla.
Kyselyn otos oli varsin kattava, ja koska tulokset ovat yhdensuuntaiset voidaan niitä pitää luotettavina sekä yksittäisiä yrityksiä että ostopalveluita kokonaisuutena harkittaessa. Viranomaisyhteistyöstä sekä Meripelastusseuran mahdollisuuksista osallistua kuljetuksiin saatiin riittävät perusteet arvioida vaihtoehtojen käytettävyyttä. Juridisia päätelmiä tarkasteltaessa tulee muistaa, että lopulliset vastaukset saadaan vasta oikeusasteissa.
Torjuntahenkilöstön kuljetukset kyetään järjestämään tutkimuksessa tarkastelluilla kuljetusvaihtoehdoilla. Operaation pitkäkestoisuuden ja kuljetusvaatimusten takia suurin osa kuljetuksista järjestettäneen ostopalveluina vesiliikenneyrittäjiltä. Muita vaihtoehtoja voidaan käyttää tilapäisesti esim. jatkokuljetuksissa vaikeapääsyisiin saariin. Juridinen vastuu kuljetuksissa on käytännössä rahdinottajalla ja/tai laivanisännällä. Öljyntorjuntaorganisaatio on vastuussa niistä kuljetuksista, jotka suoritetaan sen hallussa olevilla aluksilla.