Satujen ja liikunnan lumoa : satujumppa 3-5-vuotiaan lapsen kehityksen tukena
Grönlund, Jutta; Halla, Jenna (2016)
Grönlund, Jutta
Halla, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224812
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli 3–5-vuotiaan lapsen kehityksen tukeminen satujen ja liikunnan avulla. Toimeksiantajana toimi Lahden kaupungin Jalkarannan päiväkoti. Opinnäytetyössä tuotettiin satujumppakansio työvälineeksi päiväkodin varhaiskasvattajille. Satujumppakansio koostui yhdeksästä erilaisesta satujumppatuokiosta, joissa jokaisessa oli tavoitteena tukea lapsen eri kehityksen osa-alueita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lapsen kehitystä, lapsen osallisuutta ja sosiaalisia taitoja liikunnan ja satujen avulla. Lisäksi tarkoituksenamme oli tuottaa toimeksiantajalle vaihtoehtoinen työmenetelmä lapsen kehityksen tukemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa satujumppakansio, joka on sovellettavissa eri-ikäisille ja sen käyttöönotto olisi mahdollisimman vaivatonta ja helppoa. Lisäksi tavoitteenamme oli oppia lisää satujen ja liikunnan merkityksestä, lapsen kehityksestä sekä saada lisää varmuutta ja kokemusta lasten ohjaamisesta.
Nyky-yhteiskunnassa liikunnan merkitystä korostetaan koko ajan enemmän. Liikunnan tärkeys nousee esiin jo varhaiskasvatuksessa. Lapsille on päiväkodissa mahdollistettava omaehtoisen liikkumisen lisäksi myös monipuolista ohjattua liikuntaa. Varhaiskasvattajilla tulee olla innostusta ja paljon erilaisia työvälineitä liikunnan ohjaamiseen. Opinnäytetyömme tarjoaa varhaiskasvattajille yhden luovan työvälineen liikunnan ohjaamiseen. Opinnäytetyömme puitteissa emme kuitenkaan pystyneet tutkimaan kuinka aktiivisesti työvälinettä päiväkodilla käytetään.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea lapsen kehitystä, lapsen osallisuutta ja sosiaalisia taitoja liikunnan ja satujen avulla. Lisäksi tarkoituksenamme oli tuottaa toimeksiantajalle vaihtoehtoinen työmenetelmä lapsen kehityksen tukemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa satujumppakansio, joka on sovellettavissa eri-ikäisille ja sen käyttöönotto olisi mahdollisimman vaivatonta ja helppoa. Lisäksi tavoitteenamme oli oppia lisää satujen ja liikunnan merkityksestä, lapsen kehityksestä sekä saada lisää varmuutta ja kokemusta lasten ohjaamisesta.
Nyky-yhteiskunnassa liikunnan merkitystä korostetaan koko ajan enemmän. Liikunnan tärkeys nousee esiin jo varhaiskasvatuksessa. Lapsille on päiväkodissa mahdollistettava omaehtoisen liikkumisen lisäksi myös monipuolista ohjattua liikuntaa. Varhaiskasvattajilla tulee olla innostusta ja paljon erilaisia työvälineitä liikunnan ohjaamiseen. Opinnäytetyömme tarjoaa varhaiskasvattajille yhden luovan työvälineen liikunnan ohjaamiseen. Opinnäytetyömme puitteissa emme kuitenkaan pystyneet tutkimaan kuinka aktiivisesti työvälinettä päiväkodilla käytetään.