KOULUTERVEYDENHOITAJIEN VALMIUDET PUUTTUA PERUSKOULULAISTEN SEKSUAALISIIN HYVÄKSIKÄYTTÖEPÄILYIHIN
Niemi , Alina (2016)
Niemi , Alina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244919
Tiivistelmä
Kyseessä on kvalitatiivinen opinnäytetyö. Tiedonkeruu toteutettiin teemahaastattelemalla Jytan kouluterveydenhoitajia syksyllä 2015. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset valmiudet kouluterveydenhoitajilla on tunnistaa peruskoululaisten seksuaalisen hyväksikäytön merkit ja puuttua lasten seksuaalisiin hyväksikäyttöepäilyihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa kouluterveydenhoitajien valmiuksia tunnistaa peruskoululaisten seksuaalisen hyväksikäytön merkit sekä madaltaa kouluterveydenhoitajien kynnystä puuttua seksuaaliseen hyväksikäyttöön epäilyn herättyä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että kouluterveydenhoitajat kokevat valmiutensa tunnistaa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä heikoiksi. Asiaan puuttuminen miellettiin myös vaikeaksi, vaikka rohkeutta siihen kouluterveydenhoitajilta löytyykin. Kouluterveydenhoitajat kaipaavat lisäkoulutusta koskien lasten seksuaalisia hyväksikäyttöepäilyjä. Myös valmis toimintamalli tapausten varalle osoittautui toivotuksi työkaluksi yhtenäistämään ja selkeyttämään lasten seksuaalisen hyväksikäytön varhaista tunnistamista sekä siihen puuttumista.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että kouluterveydenhoitajat kokevat valmiutensa tunnistaa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä heikoiksi. Asiaan puuttuminen miellettiin myös vaikeaksi, vaikka rohkeutta siihen kouluterveydenhoitajilta löytyykin. Kouluterveydenhoitajat kaipaavat lisäkoulutusta koskien lasten seksuaalisia hyväksikäyttöepäilyjä. Myös valmis toimintamalli tapausten varalle osoittautui toivotuksi työkaluksi yhtenäistämään ja selkeyttämään lasten seksuaalisen hyväksikäytön varhaista tunnistamista sekä siihen puuttumista.