Sosiaalinen intranet strategiaviestinnässä assistentin työn tukena
Nurkse, Anna (2015)
Nurkse, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224802
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää assistentille sopivia keinoja hyödyntää sosiaalista intranetiä strategiaviestinnässä. Opinnäytetyön tutkimusongelma oli, miten sosiaalinen intranet tukee strategiaviestintää assistentin työssä. Tästä juontuvat tarkentavat tutkimuskysymykset: Miten assistentit osallistuvat strategiaviestintään? Mitä organisaation intranetissä tarjoamia vuorovaikutusvälineitä assistentit käyttävät? Miten assistentti voi hyödyntää sosiaalista intranetiä strategiaviestinnässä?
Tietoperustassa käydään läpi tutkimuksen kannalta keskeisimpiä kokonaisuuksia. Mitä tarkoitetaan strategialla organisaation yhteisenä asiana? Mitä taas strategiaviestinnällä tarkoitetaan ja mitkä ovat sen eri osa-alueet? Millaista on assistentin työ ja mitkä ovat assistentin tärkeimmät ominaisuudet? Miten sosiaalinen intranet eroaa viestinnällisestä intranetistä?
Empiirinen osuus toteutettiin kahdessa osassa ja sen kohderyhmänä olivat Aito HSO ry:n jäsenet. 10.8.–18.9.2015 tehtiin kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten laajasti assistentit osallistuvat strategiaviestinnän eri osa-alueisiin ja miten laajasti assistentit hyödyntävät sosiaalisen intranetin vuorovaikutusominaisuuksia. Tämän lisäksi etsittiin kyselyyn vastanneiden joukosta haastateltaviksi soveltuvia assistentteja. Kahdeksan teemahaastattelua suoritettiin 21.9.–5.10.2015.
Tutkimuksen mukaan 31 % assistenteista osallistuu strategiaviestintään ja näistä 64 %:lla oli käytössään vuorovaikutuksen mahdollistava intranet. Eniten assistentit osallistuivat strategian toteutuksen viestintään (42 %). Vuorovaikutustyökaluista organisaatiossa oli eniten käytössä työtekijöiden mahdollisuus tuottaa sisältöä (71 %). Vähiten työkaluista olivat käytössä tykkäykset (34 %).
Johdon assistentit hyödyntävät sosiaalista intranetiä strategiaviestintään liittyvissä tehtävissä. He toimivat intranetin sisällöntuottajina ja innostavat muita osallistumaan.
Tutkimuksen tuloksista on pääteltävissä, että sosiaalinen intranet toimii hyvänä apuna strategiaviestinnän tehtävissä etenkin johdon assistenttityössä. Sitä käytetään kuitenkin vasta vähän. Johdon assistentin on löydettävä työtehtäviensä ja oma-aloitteisuutensa kautta oma äänensä ja tapansa osallistua. Omien kykyjen aktiivinen ja harkittu esilletuominen avaavat mahdollisuuksia osallistua strategiatyöhön.
Tietoperustassa käydään läpi tutkimuksen kannalta keskeisimpiä kokonaisuuksia. Mitä tarkoitetaan strategialla organisaation yhteisenä asiana? Mitä taas strategiaviestinnällä tarkoitetaan ja mitkä ovat sen eri osa-alueet? Millaista on assistentin työ ja mitkä ovat assistentin tärkeimmät ominaisuudet? Miten sosiaalinen intranet eroaa viestinnällisestä intranetistä?
Empiirinen osuus toteutettiin kahdessa osassa ja sen kohderyhmänä olivat Aito HSO ry:n jäsenet. 10.8.–18.9.2015 tehtiin kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten laajasti assistentit osallistuvat strategiaviestinnän eri osa-alueisiin ja miten laajasti assistentit hyödyntävät sosiaalisen intranetin vuorovaikutusominaisuuksia. Tämän lisäksi etsittiin kyselyyn vastanneiden joukosta haastateltaviksi soveltuvia assistentteja. Kahdeksan teemahaastattelua suoritettiin 21.9.–5.10.2015.
Tutkimuksen mukaan 31 % assistenteista osallistuu strategiaviestintään ja näistä 64 %:lla oli käytössään vuorovaikutuksen mahdollistava intranet. Eniten assistentit osallistuivat strategian toteutuksen viestintään (42 %). Vuorovaikutustyökaluista organisaatiossa oli eniten käytössä työtekijöiden mahdollisuus tuottaa sisältöä (71 %). Vähiten työkaluista olivat käytössä tykkäykset (34 %).
Johdon assistentit hyödyntävät sosiaalista intranetiä strategiaviestintään liittyvissä tehtävissä. He toimivat intranetin sisällöntuottajina ja innostavat muita osallistumaan.
Tutkimuksen tuloksista on pääteltävissä, että sosiaalinen intranet toimii hyvänä apuna strategiaviestinnän tehtävissä etenkin johdon assistenttityössä. Sitä käytetään kuitenkin vasta vähän. Johdon assistentin on löydettävä työtehtäviensä ja oma-aloitteisuutensa kautta oma äänensä ja tapansa osallistua. Omien kykyjen aktiivinen ja harkittu esilletuominen avaavat mahdollisuuksia osallistua strategiatyöhön.