Capacity building of renewable energy education : education export from Finland to Ghana
Keskikallio (Agbejule), Lola (2016)
Keskikallio (Agbejule), Lola
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184516
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli osoittaa koulutuksen tarve uusiutuvien energialähteiden käytössä Ghanassa ja tutkia Suomen mahdollisuuksia koulutusvientiin mainitulla aihealueella. Ghana valittiin opinnäytetyöntekijän henkilökohtaisen ja ammatillisen kiinnostuksen vuoksi. Ghanassa on tällä hetkellä vakava energiapula energian käytön lisääntymisen vuoksi. Koulutusta tarvitaan, jotta uutta energiateknologiaa voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Ammatillinen oppilaitos Biosampo valittiin tapaustutkimuskohteeksi.
Työn tietopohjana on asiantuntijahaastattelu BioSampo-hankkeen johtajan kanssa sekä Atlas Business and Energy System Limited (ABES) johtajan kanssa. Työssä on myös käytetty useita kirjallisuus-, lehti- ja verkkolähteitä, kuten Suomen ja Ghanan ministeriöiden tutkimuksia.
Selvitystyön tulokset osoittavat, että koulutuksen tarve Ghanassa on korkea. Ghanan hallituksen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energialähteiden käyttöä jo olemassa olevaan energiamixiin. Koulutuksen merkitys uusien teknologioiden omaksumisessa on huomattava. Sidosryhmiä kouluttamalla voidaan voittaa useita asenteellisia esteitä. Tämän lisäksi selvitystyön tulokset osoittavat, että Suomen mahdollisuudet koulutusvientiin ovat merkittävät. Suomella on erinomainen valikoima koulutusohjelmia myös uusiutuvissa energialähteissä. Tapaustutkimus syventää ymmärrystä koulutusviennin potentiaalista. Tuloksien pohjalta on suositeltavaa, että oppilaitokset harkitsevat vakavasti koulutusvientiä Ghanaan.
Työn tietopohjana on asiantuntijahaastattelu BioSampo-hankkeen johtajan kanssa sekä Atlas Business and Energy System Limited (ABES) johtajan kanssa. Työssä on myös käytetty useita kirjallisuus-, lehti- ja verkkolähteitä, kuten Suomen ja Ghanan ministeriöiden tutkimuksia.
Selvitystyön tulokset osoittavat, että koulutuksen tarve Ghanassa on korkea. Ghanan hallituksen tavoitteena on lisätä uusiutuvien energialähteiden käyttöä jo olemassa olevaan energiamixiin. Koulutuksen merkitys uusien teknologioiden omaksumisessa on huomattava. Sidosryhmiä kouluttamalla voidaan voittaa useita asenteellisia esteitä. Tämän lisäksi selvitystyön tulokset osoittavat, että Suomen mahdollisuudet koulutusvientiin ovat merkittävät. Suomella on erinomainen valikoima koulutusohjelmia myös uusiutuvissa energialähteissä. Tapaustutkimus syventää ymmärrystä koulutusviennin potentiaalista. Tuloksien pohjalta on suositeltavaa, että oppilaitokset harkitsevat vakavasti koulutusvientiä Ghanaan.