"TÄÄ ON IHAN KAMALAA, MUA JÄNNITTÄÄ, MÄ VARMAAN KUOLEN!" : Eli teatteritaiteen potentiaali peruskoulun oppiaineena
Tuomola, Fanniina (2016)
Tuomola, Fanniina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194575
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli opinnäytetyön tekijän kokemusta teatteritaiteesta peruskoulun oppiaineena. Opinnäytetyössä on suunniteltu ja toteutettu kaksi kevätlukukauden kestävää teatterikerhoa, toinen Halkokarin ja toinen Ykspihlajan alakoululla. Opinnäytetyö avasi näiden teatterikerhojen prosesseja sekä taiteellisesta näkökulmasta että ryhmätoiminnan näkökulmasta. Näiden teatterikerhojen sisältöjä verrattiin teatteritaiteeseen mahdollisena oppiaineena koulussa. Opinnäytetyö pohti myös teatterin mahdollista potentiaalia alakoulujen opetussuunnitelmassa.
Tutkimus oli muodoltaan fenomenologinen tapaustutkimus eli tutkittiin kokemusta rajaten tutkimus kyseisiin kahteen alakouluun ja niiden oppilaisiin. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla oppilaita.
Tutkimuksen perusteella voitiin havaita teatteritaiteen opetuksella olevan paljon hyötyjä kasvattajana sekä sosiaalisen oppimisen saralla että tunneälyn kehittäjänä. Teatterin työmuodot kehittivät lasten luovuutta ja kriittistä ajattelua samalla opettaen esiintymistaitoja. Tämä opinnäytetyö pohti millainen oppiaine teatteritaide olisi, jos se saisi itsenäisen oppiaineen aseman peruskoulussa.
Tutkimus oli muodoltaan fenomenologinen tapaustutkimus eli tutkittiin kokemusta rajaten tutkimus kyseisiin kahteen alakouluun ja niiden oppilaisiin. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla oppilaita.
Tutkimuksen perusteella voitiin havaita teatteritaiteen opetuksella olevan paljon hyötyjä kasvattajana sekä sosiaalisen oppimisen saralla että tunneälyn kehittäjänä. Teatterin työmuodot kehittivät lasten luovuutta ja kriittistä ajattelua samalla opettaen esiintymistaitoja. Tämä opinnäytetyö pohti millainen oppiaine teatteritaide olisi, jos se saisi itsenäisen oppiaineen aseman peruskoulussa.