Mummu oli mukava ja rieska : Isovanhempien päivä taiteillen Vanamon päiväkodissa
Änäkkälä, Päivi (2016)
Änäkkälä, Päivi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184544
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toiminnallisen osuuden tarkoituksena oli kehittää ja toteuttaa isovanhempien päivä taidekasvatuksen keinoin Vanamon päiväkodilla Limingan Tupoksessa. Toiminnallinen osuus toteutettiin kehittämistoimintana ja projektina. Tarkoituksena oli tutkia voidaanko taidekasvatuksen keinoin tukea lasten ja isovanhempien hyvinvointia sekä tukeeko isovanhempien päivä lapsen ja isovanhemman suhdetta. Orientaatioperustana on varhaiskasvatussuunnitelman perusteista taidekasvatus, joka kuuluu esteettiseen orientaatioon. Opinnäytetyöni toiminnallisen osuuden tavoitteena oli oma ammatillinen kasvu ja kehittyminen käytännön toiminnan avulla.
Isovanhempien päivästä pyydettiin palautetta lapsilta, isovanhemmilta ja henkilökunnalta, jolla tutkittiin päivän ohjelman onnistuneisuutta. Palautteet on analysoitu määrällisen ja laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Lasten mielestä päivä oli mukava ja jännittävä, ohjelma oli hauska ja isovanhemman vierailua oli odotettu. Isovanhemmat pitivät päivän ohjelmaa monipuolisena ja kaikille sopivana. Päivä tuki isovanhempien hyvinvointia siten, että he saivat viettää aikaa lapsen kanssa sekä virkistyivät ja voimaantuivat tapahtumassa. Isovanhemmista oli tärkeää päästä käymään lapsen päiväkodissa ja tutustua muihin isovanhempiin. Isovanhempien päivä koettiin yhteisöllisenä tapahtumana. Suhde lapsenlapseen lujittui, kun isovanhemmat saivat viettää aikaa päiväkodissa lapsen kanssa, päivä vahvisti yhteyttä lapseen ja rauhoitti isovanhemman elämää.
Henkilökunnan mielestä päivä oli hyödyllinen ja onnistui hyvin. Isovanhempien ja lasten hyvinvointia tuettiin siten, että ohjelma oli virkistävä, lähentävä ja yhdessäolo oli iloista. Isovanhemman ja lapsen suhdetta päivä tuki siten, että isovanhempi ja lapsenlapsi kokivat yhteisen elämyksen lapselle tutussa ympäristössä, saivat viettää yhteistä aikaa, saivat huomiota toisiltaan ja ohjelma oli lähentävä. Ammatillinen kasvu toteutui, sillä opin monia asioita niin varhaiskasvatuksesta kuin tapahtuman järjestämisestä. Erityisesti yhteistyötaitoni ja stressin sietokykyni kehittyivät. Nämä ovat hyödyllisiä taitoja tulevassa työssäni.
Isovanhempien päivästä pyydettiin palautetta lapsilta, isovanhemmilta ja henkilökunnalta, jolla tutkittiin päivän ohjelman onnistuneisuutta. Palautteet on analysoitu määrällisen ja laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Lasten mielestä päivä oli mukava ja jännittävä, ohjelma oli hauska ja isovanhemman vierailua oli odotettu. Isovanhemmat pitivät päivän ohjelmaa monipuolisena ja kaikille sopivana. Päivä tuki isovanhempien hyvinvointia siten, että he saivat viettää aikaa lapsen kanssa sekä virkistyivät ja voimaantuivat tapahtumassa. Isovanhemmista oli tärkeää päästä käymään lapsen päiväkodissa ja tutustua muihin isovanhempiin. Isovanhempien päivä koettiin yhteisöllisenä tapahtumana. Suhde lapsenlapseen lujittui, kun isovanhemmat saivat viettää aikaa päiväkodissa lapsen kanssa, päivä vahvisti yhteyttä lapseen ja rauhoitti isovanhemman elämää.
Henkilökunnan mielestä päivä oli hyödyllinen ja onnistui hyvin. Isovanhempien ja lasten hyvinvointia tuettiin siten, että ohjelma oli virkistävä, lähentävä ja yhdessäolo oli iloista. Isovanhemman ja lapsen suhdetta päivä tuki siten, että isovanhempi ja lapsenlapsi kokivat yhteisen elämyksen lapselle tutussa ympäristössä, saivat viettää yhteistä aikaa, saivat huomiota toisiltaan ja ohjelma oli lähentävä. Ammatillinen kasvu toteutui, sillä opin monia asioita niin varhaiskasvatuksesta kuin tapahtuman järjestämisestä. Erityisesti yhteistyötaitoni ja stressin sietokykyni kehittyivät. Nämä ovat hyödyllisiä taitoja tulevassa työssäni.