Keräilyprosessin kuvaaminen ja kehittäminen : Elintarviketukku Rikainen Oy
Mårtenson, Tanja (2016)
Mårtenson, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Elintarviketukku Rikainen Oy:n keräilyprosessi ja löytää mahdolliset ongelmakohdat sekä pohtia niihin kehittämisehdotuksia. Tavoitteena oli vähentää keräilyvirheiden esiintymistä antamalla parannusehdotuksia keräilyprosessin ja sidoskohtien kehittämiseksi. Tutkimusongelman taustalla oli voimakkaasti kasvaneen yrityksen ajoittain esiintyvä asiakaspalaute virheellisistä toimituksista.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka lähestymistapana ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta (case study). Teoreettisena viitekehyksenä toimi prosessijohtamisen, prosessien kehittämisen, logistiikan ja tukkukaupan teoria. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia, kyselyä sekä dokumentti- ja prosessianalyysiä. Havainnointi oli osittain osallistuvaa, mikä takaa monipuolisten tiedonkeruumenetelmien ohella kokonaisvaltaisen käsityksen muodostamisen kehittämiskohteesta, eli keräilyprosessista.
Keräilyprosessin kuvaaminen ja prosessianalyysi osoittivat, että suurimmat kehittämistarpeet ovat sidoskohdissa sekä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Keräilijät kokivat puutteita palautteen saannissa, kun tapahtuneesta virheestä ei lähtökohtaisesti anneta palautetta, jotta samantyyppisiä virheitä voidaan vastaisuudessa ennaltaehkäistä. Toimivalla viestinnällä keräilyn ja yrityksen muiden toimintojen välillä, keräilyvirheen taustalla oleva syy voidaan korjata. Eliminoimalla keräilyprosessista vaiheet kuten etsiminen, epäselvien tilausten tulkitseminen sekä päätöksenteko puuttuvien tuotteiden korvaamisesta, keräilijä voi tehokkaasti keskittyä varsinaiseen keräilyyn, eli oikean tuotteen oikean määrän keräämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena ehdotetaan käyttöönotettavaksi sähköisesti jaettava palautelomake. Palautelomake toimii reklamaatioiden koonti- ja käsittelyalustana, ja mahdollistaa reaaliaikaisen virheiden käsittelyn, ilman aikaa vievää paperien kuljettamista osastolta toiselle. Kaikilla työntekijöillä on lomakkeeseen muokkausvaltuudet ja velvollisuus seurata sen sisältöä, jolloin virheiden taustalla oleva syy voidaan korjata välittömästi. Keräilyvirheiden säännöllinen, mutta ei liian usein toistuva, koonti palautelomakkeeseen, mahdollistaa keräilyn laadun seuraamisen ja tavoitteiden asettamisen. Numeeristen tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttamisesta palkitseminen motivoi keräilijöitä parempaan työsuoritukseen.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka lähestymistapana ja tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta (case study). Teoreettisena viitekehyksenä toimi prosessijohtamisen, prosessien kehittämisen, logistiikan ja tukkukaupan teoria. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia, kyselyä sekä dokumentti- ja prosessianalyysiä. Havainnointi oli osittain osallistuvaa, mikä takaa monipuolisten tiedonkeruumenetelmien ohella kokonaisvaltaisen käsityksen muodostamisen kehittämiskohteesta, eli keräilyprosessista.
Keräilyprosessin kuvaaminen ja prosessianalyysi osoittivat, että suurimmat kehittämistarpeet ovat sidoskohdissa sekä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Keräilijät kokivat puutteita palautteen saannissa, kun tapahtuneesta virheestä ei lähtökohtaisesti anneta palautetta, jotta samantyyppisiä virheitä voidaan vastaisuudessa ennaltaehkäistä. Toimivalla viestinnällä keräilyn ja yrityksen muiden toimintojen välillä, keräilyvirheen taustalla oleva syy voidaan korjata. Eliminoimalla keräilyprosessista vaiheet kuten etsiminen, epäselvien tilausten tulkitseminen sekä päätöksenteko puuttuvien tuotteiden korvaamisesta, keräilijä voi tehokkaasti keskittyä varsinaiseen keräilyyn, eli oikean tuotteen oikean määrän keräämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena ehdotetaan käyttöönotettavaksi sähköisesti jaettava palautelomake. Palautelomake toimii reklamaatioiden koonti- ja käsittelyalustana, ja mahdollistaa reaaliaikaisen virheiden käsittelyn, ilman aikaa vievää paperien kuljettamista osastolta toiselle. Kaikilla työntekijöillä on lomakkeeseen muokkausvaltuudet ja velvollisuus seurata sen sisältöä, jolloin virheiden taustalla oleva syy voidaan korjata välittömästi. Keräilyvirheiden säännöllinen, mutta ei liian usein toistuva, koonti palautelomakkeeseen, mahdollistaa keräilyn laadun seuraamisen ja tavoitteiden asettamisen. Numeeristen tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttamisesta palkitseminen motivoi keräilijöitä parempaan työsuoritukseen.