Karjalan kunnailla maistuva lounas : asiakastyytyväisyystutkimus Kehruuhuoneelle
Matikainen, Essi (2016)
Matikainen, Essi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lappeenrantalaisen Kehruuhuoneen lounasasiakkaiden tyytyväisyyttä. Tavoitteena oli saada selville asiakastyytyväisyyden ja palvelun taso sekä löytää mahdollisia kehittämiskohteita. Kysely oli ensimmäinen Kehruuhuoneelle, joten kyselyn tuloksia voidaan hyödyntää tulevien asiakastyytyväisyystutkimusten vertailupohjana.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään palvelua ja sen laatua, palvelun laadun kuiluanalyysiä sekä elämysteoriaa. Asiakaskokemuksen yhteydessä käsitellään digitaalista asiakaskokemusta, asiakastyytyväisyyttä ja Kehruuhuoneen palvelupolkua.
Käytännön osuus koostuu kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen esittelystä ja tutkimuksen tuloksista sekä analysoimisesta. Lounastyytyväisyyskysely toteutettiin Webropol-kyselyllä ja paperilomakkeella helmi-maaliskuussa 2016. Kyselylomakkeessa oli 11 kysymystä, jonka jälkeen vastaaja sai halutessaan osallistua lounaslahjakortin arvontaan. Vastauksia kyselyyn tuli 75 kappaletta.
Tuloksista saatiin selville, että asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä lounaaseen Kehruuhuoneella. Kyselyyn vastanneet olivat erityisen tyytyväisiä asiakaspalveluun ja salaattipöytään. Kehittämiskohteita löytyi, ja niistä tehtiin tarvittavia johtopäätöksiä. Tämä tutkimus on toistettavissa, jotta asiakastyytyväisyyden kehitystä voitaisiin seurata.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään palvelua ja sen laatua, palvelun laadun kuiluanalyysiä sekä elämysteoriaa. Asiakaskokemuksen yhteydessä käsitellään digitaalista asiakaskokemusta, asiakastyytyväisyyttä ja Kehruuhuoneen palvelupolkua.
Käytännön osuus koostuu kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen esittelystä ja tutkimuksen tuloksista sekä analysoimisesta. Lounastyytyväisyyskysely toteutettiin Webropol-kyselyllä ja paperilomakkeella helmi-maaliskuussa 2016. Kyselylomakkeessa oli 11 kysymystä, jonka jälkeen vastaaja sai halutessaan osallistua lounaslahjakortin arvontaan. Vastauksia kyselyyn tuli 75 kappaletta.
Tuloksista saatiin selville, että asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä lounaaseen Kehruuhuoneella. Kyselyyn vastanneet olivat erityisen tyytyväisiä asiakaspalveluun ja salaattipöytään. Kehittämiskohteita löytyi, ja niistä tehtiin tarvittavia johtopäätöksiä. Tämä tutkimus on toistettavissa, jotta asiakastyytyväisyyden kehitystä voitaisiin seurata.