Markkinoinnin kehittäminen Café Obsiin
Rantanen, Tea; Koistinen, Hanna (2016)
Rantanen, Tea
Koistinen, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144331
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli kahvilan markkinoinnin kehittäminen, jonka kautta kahvilan tunnettavuus ja asiakasmäärä lisääntyisi. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Observatorion Tiedekahvilalle, jonka nimi myös lyhennettiin tämän opinnäytetyön aikana Café Obsiksi. Toimeksiantajana toimi yksityisyritys KH-Catering Oy, joka on perustettu vuon-na 1998, yrityksen toimialaan kuuluu kahvila-, kokous-, ja cateringpalvelut.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin marraskuussa 2015 ja se valmistui maaliskuussa 2016. Työn tavoitteena oli suunnitella kahvilalle mainosflyer, avata kahvilalle oma Instagram-tili ja tehdä kahvilalle ohjeistus sosiaalisen median käyttöön sekä saada produktin aikana Instagram-tilille 30 seuraajaa.
Rajasimme työn käsittelemään kahvilan mainontaa sekä sen sosiaalisen median kanavia. Teoriaosuudessa olemme käsitelleet myös markkinointia käsitteenä ja yrityksissä, markkinointiviestinnän eri alueita, mainonnan eri muotoja sekä sosiaalisen median kanavia.
Produktin lopputuloksena oli 1000 kappaletta painettuja mainosflyereita, kahvilan oma Instagram-tili ja ohjeistus sosiaalisen median päivittämiseen. Asetimme tavoitteeksi saada 30 seuraajaa kahvilan Instagram-tilille ja pääsimme tavoitteeseen. Haasteina oli saada seuraajia Instagram-tilille, koska emme pystyneet pitämään tiliä aktiivisena johtuen siitä, että kahvila on auki ainoastaan kesällä. Emme pystyneet myöskään mittaamaan työn tuloksia, sillä mainok-sien jakaminen ja Instagram-tilin päivitys tapahtuisi opinnäytetyömme valmistumisen jälkeen. Toimeksiantaja pystyy kuitenkin mittaamaan mainoksen vaikutusta kesän aikana mainokseen kiinnitetyn tarjouksen avulla. Mielestämme realistinen tavoite olisi saada 25 prosenttia mainos-flyerin saanneista asiakkaista käymään kahvilassa, eli 250 asiakasta. Sosiaalisen median päi-vitys ohjeiden avulla toimeksiantaja pystyy myös jatkamaan Instagram-tilin aktiivista käyttöä ja hankkimaan kahvilalle lisää seuraajia. Realistinen tavoite kesän aikana olisi saada yhteensä 50 uutta seuraajaa Facebookkiin ja Instagramiin.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin marraskuussa 2015 ja se valmistui maaliskuussa 2016. Työn tavoitteena oli suunnitella kahvilalle mainosflyer, avata kahvilalle oma Instagram-tili ja tehdä kahvilalle ohjeistus sosiaalisen median käyttöön sekä saada produktin aikana Instagram-tilille 30 seuraajaa.
Rajasimme työn käsittelemään kahvilan mainontaa sekä sen sosiaalisen median kanavia. Teoriaosuudessa olemme käsitelleet myös markkinointia käsitteenä ja yrityksissä, markkinointiviestinnän eri alueita, mainonnan eri muotoja sekä sosiaalisen median kanavia.
Produktin lopputuloksena oli 1000 kappaletta painettuja mainosflyereita, kahvilan oma Instagram-tili ja ohjeistus sosiaalisen median päivittämiseen. Asetimme tavoitteeksi saada 30 seuraajaa kahvilan Instagram-tilille ja pääsimme tavoitteeseen. Haasteina oli saada seuraajia Instagram-tilille, koska emme pystyneet pitämään tiliä aktiivisena johtuen siitä, että kahvila on auki ainoastaan kesällä. Emme pystyneet myöskään mittaamaan työn tuloksia, sillä mainok-sien jakaminen ja Instagram-tilin päivitys tapahtuisi opinnäytetyömme valmistumisen jälkeen. Toimeksiantaja pystyy kuitenkin mittaamaan mainoksen vaikutusta kesän aikana mainokseen kiinnitetyn tarjouksen avulla. Mielestämme realistinen tavoite olisi saada 25 prosenttia mainos-flyerin saanneista asiakkaista käymään kahvilassa, eli 250 asiakasta. Sosiaalisen median päi-vitys ohjeiden avulla toimeksiantaja pystyy myös jatkamaan Instagram-tilin aktiivista käyttöä ja hankkimaan kahvilalle lisää seuraajia. Realistinen tavoite kesän aikana olisi saada yhteensä 50 uutta seuraajaa Facebookkiin ja Instagramiin.