Kuljetuskustannusten optimointi Itämeren laivakuljetuksissa
Hilpinen, Henri (2016)
Hilpinen, Henri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604063927
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin toimeksiantona Ewals Cargo Care:lle, joka kuljettaa rahtia Euroopassa megatrailereilla käyttäen useita intermodaaleja ratkaisuja saavuttaakseen kustannustehokkaita kuljetuksia asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Tutkimuksen päätavoite oli löytää Ewals Cargolle uusia toimijoita jotka pystyisivät kuljettamaan tavaroita entistä kustannustehokkaampaan hintaan Itämeren rahtikuljetuksissa.
Tämän vuoksi on tarkoitus kartoittaa tilanne Ewalssille operatiivisesti tärkeimmissä satamissa Suomessa ja yrittää löytää mahdollisia uusia varustamoita joiden aluksilla voisi kuljettaa tavaraa Euroopan suurimpiin satamiin.
Tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan ro-ro-aluksiin ja satamiin, jossa käy ro-ro-aluksia.
Tutkimuksesta on rajattu pois matkustaja-autolautat ja keskitytty reiteille
Suomesta Euroopan suurimpiin satamiin ja näin ollen esimerkiksi Yhteydet Ruotsiin on rajattu kokonaan pois.
Tutkimus jakautui teoria- ja empiriaosuuteen. Teoriaosuudessa käytiin läpi yleisellä tasolla merenkulkua ja rahtaustoimintoja sekä käytiin läpi mistä laivaliikenteen kustannukset koostuvat. Sen lisäksi käytiin läpi Suomen satamateollisuutta.
Empiriaosuuden jälkeen tutkimuksen lopussa kerrattiin tutkimuksesta saadut tulokset ja esitettiin päätelmiä tutkitusta aiheesta ja mahdollisia ratkaisuja.
Tämän vuoksi on tarkoitus kartoittaa tilanne Ewalssille operatiivisesti tärkeimmissä satamissa Suomessa ja yrittää löytää mahdollisia uusia varustamoita joiden aluksilla voisi kuljettaa tavaraa Euroopan suurimpiin satamiin.
Tutkimuksessa keskityttiin ainoastaan ro-ro-aluksiin ja satamiin, jossa käy ro-ro-aluksia.
Tutkimuksesta on rajattu pois matkustaja-autolautat ja keskitytty reiteille
Suomesta Euroopan suurimpiin satamiin ja näin ollen esimerkiksi Yhteydet Ruotsiin on rajattu kokonaan pois.
Tutkimus jakautui teoria- ja empiriaosuuteen. Teoriaosuudessa käytiin läpi yleisellä tasolla merenkulkua ja rahtaustoimintoja sekä käytiin läpi mistä laivaliikenteen kustannukset koostuvat. Sen lisäksi käytiin läpi Suomen satamateollisuutta.
Empiriaosuuden jälkeen tutkimuksen lopussa kerrattiin tutkimuksesta saadut tulokset ja esitettiin päätelmiä tutkitusta aiheesta ja mahdollisia ratkaisuja.