Uuden tuotteen lanseeraus
Heinonen, Sini (2016)
Heinonen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084064
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Colornova Oy:lle uuden tuotteen lanseerausprosessi teoriatiedon pohjalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja kirjata maahantuontiyritykselle olennainen prosessi kokonaisvaltaisesti. Tutkimusongelmana oli selventää, mitä ja miten osa-alueita yrityksen lanseerausprosessissa voisi parantaa. Samalla käytiin läpi yrityksen roolia tuotteen lanseerausprosessissa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa uusien tuotteiden valintaa, lanseerausprosessia kokonaisuudessaan, lanseerauksen päävaiheita ja riskejä sekä uuden tuotteen markkinointia alan kirjallisuuden pohjalta. Tämä opinnäytetyö antoi toimeksiantajalleen selkeän ja ymmärrettävästi osiin pilkotun prosessikuvauksen tuotelanseerauksesta ja siihen vaikuttavista seikoista.
Työssä käytiin läpi tuotteen matkaa kuvaava prosessi alusta loppuun yleisesti. Aluksi selvennettiin, mitä uuden tuotteen lanseeraus tarkoittaa ja mitä prosessi pitää sisällään. Samalla sivuttiin hieman tuotekehityksen osuutta lanseerausprosessissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista tutkimusta ja benchmarking-menetelmää. Tiedonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Benchmarkingin avulla kartoitettiin kilpailijoiden vahvoja osa-alueita ja sitä kautta tuotiin esille yrityksen lanseerauksen parannusta vaativat osa-alueet. Benchmarkingin kohteena olevat kilpailijat valittiin Colornova Oy:n toimitusjohtajalle tehdyn haastattelun perusteella. Kehitysehdotusten avulla havaitut puutteet pyrittiin muuttamaan vahvuuksiksi.
Tutkimusta tehtäessä ilmeni, että lanseerausprosessi on moniulotteinen ja vaativa prosessi. Tutkimustuloksista havaittiin, että yritykselle olisi eduksi hyödyntää ulkopuolisia asiantuntijoita tuotteiden näkyvyyden lisäämisessä internetissä. Markkinointiviestintää tulisi kehittää ja etenkin sosiaalisen median kanavien puutteellinen hyödyntäminen näkyy vertailtaessa sitä, miten avainkilpailijoiden vastaavia tuotteita on markkinoitu. Yhteistyökumppaniverkoston käytön laventaminen olisi myös merkittävää, jotta markkinapeittoa voitaisiin kasvattaa. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa työelämään, kun uusien tuotteiden lanseerauksessa halutaan kehittää näkyvyyttä.
Tämän työn kehittämisehdotuksina saatiin kaksi hyödyllistä ja realistista ehdotusta. Nämä ehdotukset ovat markkinointikanavien tehostetumpi hyödyntäminen sekä brändäys ja lisäarvon luominen tuotteille ja itse maahantuojayritykselle. Hyvin brändätyllä yrityksellä on usein mahdollisuus brändätä tuotteensa hyvin, ja tähän panostaminen on jokaiselle yritykselle keskeistä kasvun tavoittelussa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa uusien tuotteiden valintaa, lanseerausprosessia kokonaisuudessaan, lanseerauksen päävaiheita ja riskejä sekä uuden tuotteen markkinointia alan kirjallisuuden pohjalta. Tämä opinnäytetyö antoi toimeksiantajalleen selkeän ja ymmärrettävästi osiin pilkotun prosessikuvauksen tuotelanseerauksesta ja siihen vaikuttavista seikoista.
Työssä käytiin läpi tuotteen matkaa kuvaava prosessi alusta loppuun yleisesti. Aluksi selvennettiin, mitä uuden tuotteen lanseeraus tarkoittaa ja mitä prosessi pitää sisällään. Samalla sivuttiin hieman tuotekehityksen osuutta lanseerausprosessissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista tutkimusta ja benchmarking-menetelmää. Tiedonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Benchmarkingin avulla kartoitettiin kilpailijoiden vahvoja osa-alueita ja sitä kautta tuotiin esille yrityksen lanseerauksen parannusta vaativat osa-alueet. Benchmarkingin kohteena olevat kilpailijat valittiin Colornova Oy:n toimitusjohtajalle tehdyn haastattelun perusteella. Kehitysehdotusten avulla havaitut puutteet pyrittiin muuttamaan vahvuuksiksi.
Tutkimusta tehtäessä ilmeni, että lanseerausprosessi on moniulotteinen ja vaativa prosessi. Tutkimustuloksista havaittiin, että yritykselle olisi eduksi hyödyntää ulkopuolisia asiantuntijoita tuotteiden näkyvyyden lisäämisessä internetissä. Markkinointiviestintää tulisi kehittää ja etenkin sosiaalisen median kanavien puutteellinen hyödyntäminen näkyy vertailtaessa sitä, miten avainkilpailijoiden vastaavia tuotteita on markkinoitu. Yhteistyökumppaniverkoston käytön laventaminen olisi myös merkittävää, jotta markkinapeittoa voitaisiin kasvattaa. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa työelämään, kun uusien tuotteiden lanseerauksessa halutaan kehittää näkyvyyttä.
Tämän työn kehittämisehdotuksina saatiin kaksi hyödyllistä ja realistista ehdotusta. Nämä ehdotukset ovat markkinointikanavien tehostetumpi hyödyntäminen sekä brändäys ja lisäarvon luominen tuotteille ja itse maahantuojayritykselle. Hyvin brändätyllä yrityksellä on usein mahdollisuus brändätä tuotteensa hyvin, ja tähän panostaminen on jokaiselle yritykselle keskeistä kasvun tavoittelussa.