Verkkokaupan kävijäliikenteen kehittäminen -TipiDogi Oy
Ruotsalainen, Jamiela (2016)
Ruotsalainen, Jamiela
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604104089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604104089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toimenpide-ehdotusten luominen toimeksiantajalle sen verkkokaupan kävijäliikenteen kehittämiseksi. Työn tutkimusongelmina on selvittää, miten verkkokauppaan saadaan ohjattua enemmän kävijäliikennettä sekä miten kävijäliikennettä voidaan mitata. Työn toimeksiantajana on lemmikkitarvikeliike TipiDogi Oy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osa-alueesta. Ensimmäisessä luvussa on perehdytty siihen, mitä on verkkokauppa. Tämän jälkeen toisessa pääluvussa on tutustuttu siihen mitä on web-analytiikka. Sen lisäksi on käsitelty erilaisia menetelmiä, joilla voidaan vaikuttaa verkkokaupan kävijäliikenteen kehittämiseen.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Vertailututkimusta (benchmarking) käytettiin kilpailevien verkkokauppojen tarkasteluun. Web-analytiikan mittareiden ja dokumenttien avulla tarkasteltiin kävijäliikenteen kehitystä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan yritykselle suositella kehittämiskohteita verkkokaupan toiminnoissa, esimerkiksi maksutapojen määrän lisääminen sekä verkkokaupan sisäisen markkinoinnin huomioiminen. Tämän lisäksi kehittämiskohteita on myös yrityksen sosiaalisen median käytön tehostamisessa sekä hakusanamarkkinoinnin kohdentamisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osa-alueesta. Ensimmäisessä luvussa on perehdytty siihen, mitä on verkkokauppa. Tämän jälkeen toisessa pääluvussa on tutustuttu siihen mitä on web-analytiikka. Sen lisäksi on käsitelty erilaisia menetelmiä, joilla voidaan vaikuttaa verkkokaupan kävijäliikenteen kehittämiseen.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Vertailututkimusta (benchmarking) käytettiin kilpailevien verkkokauppojen tarkasteluun. Web-analytiikan mittareiden ja dokumenttien avulla tarkasteltiin kävijäliikenteen kehitystä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan yritykselle suositella kehittämiskohteita verkkokaupan toiminnoissa, esimerkiksi maksutapojen määrän lisääminen sekä verkkokaupan sisäisen markkinoinnin huomioiminen. Tämän lisäksi kehittämiskohteita on myös yrityksen sosiaalisen median käytön tehostamisessa sekä hakusanamarkkinoinnin kohdentamisessa.