iPadin käyttö hieno- ja visuomotoriikan harjoittamisessa lasten toimintaterapiassa
Janhunen, Mira; Kolehmainen, Susanna; Simola, Virpi (2016)
Janhunen, Mira
Kolehmainen, Susanna
Simola, Virpi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604094082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604094082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata kuinka lapsi käyttää iPad-sovelluksia hieno- ja visuomotoristen taitojen harjoittamisessa sekä iPadin hyötyjä ja rajoitteita las-ten toimintaterapiassa. Opinnäytetyön tavoite oli saada kokemusta iPadin ja sovellusten käytettävyydestä hieno- ja visuomotoriikan harjoittamisessa lasten toimintaterapiassa. Opinnäytetyöhön osallistujat olivat 5-8-vuotiaat lapset ja heidän kanssaan toimiva toimintaterapeutti. Yhteistyökumppanina toimi Tera-piakeskus Mentoris Oy.
Opinnäytetyön tehtävät olivat: 1) Kuvata miten valitut iPad-sovellukset soveltu-vat lapsen hieno- ja visuomotoriikan harjoittamiseen 2) Kuvata mitkä tekijät edistävät tai rajoittavat iPadin ja sovelluksen käyttöä hieno- ja visuomotoriikan harjoittamisessa 3) Kuvata mitä hyötyä tai rajoitteita iPadista on lasten toiminta-terapiassa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi PEO-malli (person-environment-occupation), jonka mukaan toiminnallisuus syntyy lapsen, ympäristön ja toiminnan dynaamisesta vuorovaikutuksesta. Työn teoriaosuus käsitteli 5-8-vuotiaan lapsen kehitystä, nykyajan toimintaympäristöjä ja pelaamista toimintana. Opinnäytetyöhön valittiin kolme erilaista sovellusta, jotka vaativat hieno- ja visuomotorisia taitoja ja valmiuksia. Aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisin menetelmin. Aineiston keruu toteutettiin havainnoimalla systemaattisesti sovellusten käyttöä terapiatilanteessa ja haastattelemalla toimintaterapeuttia havainnointitilanteiden jälkeen puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. PEO-mallia käytettiin teorian, havainnointirungon ja tulosten jäsentämisessä.
Tulosten perusteella iPad sopi hyvin hieno- ja visuomotoriikan harjoittamiseen terapiatilanteessa. Sitä voi käyttää monipuolisesti eri tarkoituksissa, ja erilaiset sovellukset tuovat uusia keinoja ja motivoivat taitojen harjoitteluun. Jatkotutki-musaiheena voisi selvittää iPad-sovellusten merkitystä lapsen taitojen edistymisen arvioinnissa.
Opinnäytetyön tehtävät olivat: 1) Kuvata miten valitut iPad-sovellukset soveltu-vat lapsen hieno- ja visuomotoriikan harjoittamiseen 2) Kuvata mitkä tekijät edistävät tai rajoittavat iPadin ja sovelluksen käyttöä hieno- ja visuomotoriikan harjoittamisessa 3) Kuvata mitä hyötyä tai rajoitteita iPadista on lasten toiminta-terapiassa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi PEO-malli (person-environment-occupation), jonka mukaan toiminnallisuus syntyy lapsen, ympäristön ja toiminnan dynaamisesta vuorovaikutuksesta. Työn teoriaosuus käsitteli 5-8-vuotiaan lapsen kehitystä, nykyajan toimintaympäristöjä ja pelaamista toimintana. Opinnäytetyöhön valittiin kolme erilaista sovellusta, jotka vaativat hieno- ja visuomotorisia taitoja ja valmiuksia. Aineisto kerättiin ja analysoitiin laadullisin menetelmin. Aineiston keruu toteutettiin havainnoimalla systemaattisesti sovellusten käyttöä terapiatilanteessa ja haastattelemalla toimintaterapeuttia havainnointitilanteiden jälkeen puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. PEO-mallia käytettiin teorian, havainnointirungon ja tulosten jäsentämisessä.
Tulosten perusteella iPad sopi hyvin hieno- ja visuomotoriikan harjoittamiseen terapiatilanteessa. Sitä voi käyttää monipuolisesti eri tarkoituksissa, ja erilaiset sovellukset tuovat uusia keinoja ja motivoivat taitojen harjoitteluun. Jatkotutki-musaiheena voisi selvittää iPad-sovellusten merkitystä lapsen taitojen edistymisen arvioinnissa.