Haapa-Sähkö Oy:n markkinointisuunnitelma
Tervakoski, Moona (2016)
Tervakoski, Moona
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604043828
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli haapajärvinen sähköalan yritys Haapa-Sähkö Oy, joka on toiminut Haapajärvellä jo vuodesta 1988. Haapa-Sähkö Oy työllistää noin seitsemän vakituista työntekijää, joista kaksi ovat yrityksen omistajia. Yritys tarjoaa laajasti sähköalanpalveluita asennuksesta tarvikemyyntiin ja sähkösuunnitteluun.
Opinnäytetyönäni oli tarkoitus laatia yritykselle kattava, realistinen ja hyödyllinen markkinointisuunnitelma. Haapa-Sähkö Oy:n markkinointisuunnitelma on luonteeltaan sekä kolmen vuoden päähän ulottuva strateginen suunnittelu, että alle vuoden kestoinen operatiivinen suunnittelu.
Teoriaosio koostuu markkinoinnista yleisesti ja sen kilpailukeinoista, markkinoinnin johtamisesta ja suunnittelusta, sekä markkinoinnin suunnitteluprosessista.
Empiirinen osio sisältää käytännöllisen markkinointisuunnitelman Haapa-Sähkö Oy:lle. Markkinointisuunnitelmassa on tarkasteltu yrityksen lähtökohta-analyysejä eli yritys-, markkina-, kilpailija- ja ympäristöanalyysejä, sekä lopussa koostettu niistä SWOT-analyysi. Sen jälkeen on määritelty strategialinjaukset, tavoitteet, markkinointitoimenpiteet sekä markkinoinnin seuranta.
Opinnäytetyönäni oli tarkoitus laatia yritykselle kattava, realistinen ja hyödyllinen markkinointisuunnitelma. Haapa-Sähkö Oy:n markkinointisuunnitelma on luonteeltaan sekä kolmen vuoden päähän ulottuva strateginen suunnittelu, että alle vuoden kestoinen operatiivinen suunnittelu.
Teoriaosio koostuu markkinoinnista yleisesti ja sen kilpailukeinoista, markkinoinnin johtamisesta ja suunnittelusta, sekä markkinoinnin suunnitteluprosessista.
Empiirinen osio sisältää käytännöllisen markkinointisuunnitelman Haapa-Sähkö Oy:lle. Markkinointisuunnitelmassa on tarkasteltu yrityksen lähtökohta-analyysejä eli yritys-, markkina-, kilpailija- ja ympäristöanalyysejä, sekä lopussa koostettu niistä SWOT-analyysi. Sen jälkeen on määritelty strategialinjaukset, tavoitteet, markkinointitoimenpiteet sekä markkinoinnin seuranta.