Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia opiskelijaperehdytyksestä
Toljander, Toni; Meriläinen, Ilkka (2016)
Toljander, Toni
Meriläinen, Ilkka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603022798
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata osastolla ammattitaitoa edistävää harjoittelua suorittaneiden Laurean hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia opiskelijaperehdytyksestä. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta siihen, millaisia kokemuksia hoitotyön opiskelijoilla on osastolla saamastaan opiskelijaperehdytyksestä. Opinnäytetyön tavoitteena on, että opinnäytetyössä kuvattujen opiskelijoiden kokemusten pohjalta voidaan kehittää opiskelijaperehdytystä.
Kvalitatiivisen opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdessa ryhmähaastattelussa yhteensä viideltä hoitotyön opiskelijalta, jotka suorittivat ammattitaitoa edistävää harjoittelua Jorvin sairaalan osastolla S4. Teorialähtöinen sisällönanalyysi on esitetty keräämällä haastatteluiden olennainen sisältö teemoittain, tuloksissa on tuotu esiin haastatteluotteita ja lisäksi tulokset on esitelty taulukoissa teemoittain pelkistettynä.
Opiskelijoiden kokemusten pohjalta löydettiin kehittämisalueita opiskelijan perehdyttämisessä, ohjauksessa tapahtuvassa perehdyttämisessä ja toimintayksikön käytäntöihin perehdyttämisessä. Opiskelijat toivat myös esille monia hyviä ja positiivisia kokemuksia, joita he olivat ammattitaitoa edistävän harjoittelujakson aikana perehdytykseen liittyen saaneet.
Opiskelijan perehdytys on tärkeää. Perehdytys luo uudelle työntekijälle tai opiskelijalle perustan työn tekemiselle. Perehdytyksellä on suuri vaikutus siihen, miten ammattitaitoa edistävä harjoittelu onnistuu.
Kvalitatiivisen opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdessa ryhmähaastattelussa yhteensä viideltä hoitotyön opiskelijalta, jotka suorittivat ammattitaitoa edistävää harjoittelua Jorvin sairaalan osastolla S4. Teorialähtöinen sisällönanalyysi on esitetty keräämällä haastatteluiden olennainen sisältö teemoittain, tuloksissa on tuotu esiin haastatteluotteita ja lisäksi tulokset on esitelty taulukoissa teemoittain pelkistettynä.
Opiskelijoiden kokemusten pohjalta löydettiin kehittämisalueita opiskelijan perehdyttämisessä, ohjauksessa tapahtuvassa perehdyttämisessä ja toimintayksikön käytäntöihin perehdyttämisessä. Opiskelijat toivat myös esille monia hyviä ja positiivisia kokemuksia, joita he olivat ammattitaitoa edistävän harjoittelujakson aikana perehdytykseen liittyen saaneet.
Opiskelijan perehdytys on tärkeää. Perehdytys luo uudelle työntekijälle tai opiskelijalle perustan työn tekemiselle. Perehdytyksellä on suuri vaikutus siihen, miten ammattitaitoa edistävä harjoittelu onnistuu.