9.-luokkalaisten käsityksiä seksuaalikasvatustunnin aiheista
Siltakorpi, Roosa (2015)
Siltakorpi, Roosa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603223436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603223436
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9.-luokkalaisten käsityksiä mielenkiintoisista ja ei-mielenkiintoisista aiheista seksuaalikasvatustunnilla. Tutkimuksen tavoitteena oli, että tuotettua tietoa voidaan hyödyntää 9.-luokkalaisten seksuaali-kasvatuksessa terveydenhoitotyössä sekä opetustyössä. Tutkimustulosten avulla seksuaalikasvatusta suunnittelevat tahot saavat arvokasta tietoa siitä, mitä nuoret haluaisivat erityisesti opetettavan seksuaalikasvatustunnilla.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin joulukuussa 2014 eläytymismenetelmän avulla. Tutkimukseen osallistui 33 9.-luokkalaista oppilasta. Tutkimussuuntausta ohjasi fenomenografinen lähestymistapa ja aineisto kerättiin eläytymismenetelmän avulla. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä. Analyysissa etsittiin sanoja tai ilmaisuja, joista ryhmittelyiden jälkeen muodostui tutkimuksen tulokset. Tuloksia kutsutaan tulosavaruudeksi.
Yläkoulun 9.-luokkalaisten käsitys seksuaalikasvatustunnin aiheista oli moninainen. Mielenkiintoisiksi aiheiksi nuoret käsittivät seksiin liittyvät asiat, kuten ehkäisyn käytön ja sukupuolitaudit. Myös seurustelun ja seksuaalisuuden kehittyminen kuuluivat mielenkiintoisiin käsityksiin. Ei-mielenkiintoisiksi aiheiksi nuoret käsittivät monimuotoisen seksuaalisuuden ja vastuunkannon. Lisäksi ei-mielenkiintoisiin aiheisiin kuului monimuotoinen seksi ja ehkäisy, johon kuului seksi saman sukupuolen kanssa, sukupuolitaudit ja raskaus. Mielenkiintoiset aiheet käsitettiin tärkeiksi, koska nuoret kokivat aiheiden liittyvän nuorten sen hetkiseen elämään. Vastaavasti ei-mielenkiintoiset aiheet koettiin sopimattomaksi nykyhetkeen tai asioista koettiin tiedettävän jo kaiken.
Tämä tutkimus osoitti, että nuoret haluavat saada seksuaalikasvatusta oikeista aiheista oikealla hetkellä heidän elämässään. Tutkimuksessa saatiin samankaltaisia tuloksia kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Seksuaalikasvatuksen haasteena on huomioida nuorten käyttämät eri kanavat, kuten sosiaalinen media, joita nuoret käyttävät seksuaalisuuden tiedonhakuun. Myös koulun ja vanhempien vuorovaikutus seksuaalikasvatuksessa tulisi huomioida entistä paremmin.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin joulukuussa 2014 eläytymismenetelmän avulla. Tutkimukseen osallistui 33 9.-luokkalaista oppilasta. Tutkimussuuntausta ohjasi fenomenografinen lähestymistapa ja aineisto kerättiin eläytymismenetelmän avulla. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysillä. Analyysissa etsittiin sanoja tai ilmaisuja, joista ryhmittelyiden jälkeen muodostui tutkimuksen tulokset. Tuloksia kutsutaan tulosavaruudeksi.
Yläkoulun 9.-luokkalaisten käsitys seksuaalikasvatustunnin aiheista oli moninainen. Mielenkiintoisiksi aiheiksi nuoret käsittivät seksiin liittyvät asiat, kuten ehkäisyn käytön ja sukupuolitaudit. Myös seurustelun ja seksuaalisuuden kehittyminen kuuluivat mielenkiintoisiin käsityksiin. Ei-mielenkiintoisiksi aiheiksi nuoret käsittivät monimuotoisen seksuaalisuuden ja vastuunkannon. Lisäksi ei-mielenkiintoisiin aiheisiin kuului monimuotoinen seksi ja ehkäisy, johon kuului seksi saman sukupuolen kanssa, sukupuolitaudit ja raskaus. Mielenkiintoiset aiheet käsitettiin tärkeiksi, koska nuoret kokivat aiheiden liittyvän nuorten sen hetkiseen elämään. Vastaavasti ei-mielenkiintoiset aiheet koettiin sopimattomaksi nykyhetkeen tai asioista koettiin tiedettävän jo kaiken.
Tämä tutkimus osoitti, että nuoret haluavat saada seksuaalikasvatusta oikeista aiheista oikealla hetkellä heidän elämässään. Tutkimuksessa saatiin samankaltaisia tuloksia kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Seksuaalikasvatuksen haasteena on huomioida nuorten käyttämät eri kanavat, kuten sosiaalinen media, joita nuoret käyttävät seksuaalisuuden tiedonhakuun. Myös koulun ja vanhempien vuorovaikutus seksuaalikasvatuksessa tulisi huomioida entistä paremmin.