Haaga-Helian tietojenkäsittelyn monimuoto-opiskelijoiden motivaatiotekijät aikataulussa valmistumiseen
Sairio, Christa (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603143166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli löytää Haaga-Helian, syksyllä 2012 aloittaneiden tietojenkäsittelyn monimuoto-opiskelijoiden joukosta tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelumotivaatioon myönteisesti ja auttavat näitä opiskelijoita valmistumaan vähintään tavoiteajassa. Tutkimuksen kohdejoukkona oli kahdeksan työssäkäyvää opiskelijaa, joiden opintopistemäärä keväällä 2015 oli opintojen kestoon verrattuna vähintään riittävä, tai sen yli.
Taustateoriana käytettiin sosiaalis-kognitiivistä itsesäätelyteoriaa oppimisessa ja sen valintaan vaikuttivat yksilön, käyttäytymisen ja ympäristön vuorovaikutus jokapäiväisessä elämässä liittyen oppimiseen. Teorian mukaan ihminen on itseohjautuva toimija, joka suunnittelee elämäänsä pitkällä tähtäimellä ja pystyy tavoitteisiinsa pyrkiessään itsehallintaan.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain Haaga-Helian tietojenkäsittelyn opiskelijoita ja heidän henkilökohtaisia näkemyksiään ja kokemuksiaan opinnoista Haaga-Heliassa.
Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, sekä teemahaastattelujen avulla syksyn 2015 aikana. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa käsitteet tuodaan valmiina, ilmiöstä jo tiedettynä.
Tulosten perusteella ei löytynyt yhtä yhteistä tekijää, joka pitää nämä opiskelijat aktiivisina omien opintojensa loppuun saattamisessa. Tärkeimpinä tekijöinä tuloksista löytyi opiskelijoiden sisäinen motivaatio ja tehokkuususkomukset omasta suoriutumiskyvystä. Tulokset tukivat ilmiöstä aiemmin saatuja tuloksia.
Taustateoriana käytettiin sosiaalis-kognitiivistä itsesäätelyteoriaa oppimisessa ja sen valintaan vaikuttivat yksilön, käyttäytymisen ja ympäristön vuorovaikutus jokapäiväisessä elämässä liittyen oppimiseen. Teorian mukaan ihminen on itseohjautuva toimija, joka suunnittelee elämäänsä pitkällä tähtäimellä ja pystyy tavoitteisiinsa pyrkiessään itsehallintaan.
Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain Haaga-Helian tietojenkäsittelyn opiskelijoita ja heidän henkilökohtaisia näkemyksiään ja kokemuksiaan opinnoista Haaga-Heliassa.
Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, sekä teemahaastattelujen avulla syksyn 2015 aikana. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa käsitteet tuodaan valmiina, ilmiöstä jo tiedettynä.
Tulosten perusteella ei löytynyt yhtä yhteistä tekijää, joka pitää nämä opiskelijat aktiivisina omien opintojensa loppuun saattamisessa. Tärkeimpinä tekijöinä tuloksista löytyi opiskelijoiden sisäinen motivaatio ja tehokkuususkomukset omasta suoriutumiskyvystä. Tulokset tukivat ilmiöstä aiemmin saatuja tuloksia.