Palvelualan yrityksen laadunhallinta
Tetri, Ari-Matti (2016)
Tetri, Ari-Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242582
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee laadunhallintaa pienessä palvelualan yrityksessä. Työssä keskityttiin laadunhallintaan, työntutkimukseen ja toimintojen tehostamiseen.
Laadunhallinta on muodostumassa erityisesti pienten ja keskisuurten palvelualan yritysten kilpailuvaltiksi. Suurten yritysten kilpaillessa hinnoittelulla, on pienempien pyrittävä pysymään mukana kilpailussa laadukkaalla työllä. Kohdeyrityksenä opinnäytetyössä on siivousalan Yritys X, joka on kasvattanut liikevaihtoaan useina perättäisinä vuosina ja on kasvamassa kooltaan sellaiseksi yritykseksi, että sen on keskityttävä toimintojen tehostamiseen ja laadunhallintaan. Yritys X mainostaa itseään erottuvana siivousliikkeenä, jolle laadukas työnjälki ja moitteettomat toiminnot ovat tärkeitä. Tämän tutkimuksen ja työn kehittämiseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli karsia turhia toimenpiteitä arkipäivän työstä. Lisäksi luotiin pohjaa yrityksen laadunhallinnalle ja tulevaisuudessa kehitettävälle laatukäsikirjalle.
Kohdeyrityksellä ei ollut dokumentoitua aineistoa laadunhallintaa koskien, vaan kaikki painettu aineisto sijaitsi hajallaan eri kohteissa. Tehtävä muodostui, pääosin, työskentelytapojen ja työvälineiden yhtenäistämisestä. Pienten ongelmakohtien havainnointiin ja niiden ratkaisujen löytämiseen keskityttiin yhdessä yrityksen työntekijöiden ja yrityksen johdon kanssa. Tarkoituksena oli, että muutokset ovat käytännönläheisiä ja selvästi havaittavissa työntekijän silmin. Opinnäytetyön aikana työnkuvaus muuttui vielä enemmän työntutkintaan ja ulkopuolisen tutkijan mukaan tuomiin uusien käytäntöjen suunnitteluun.
Lopputuloksena kehitettiin yrityksen laatukäsikirjalle muodollinen sisällysluettelo, jonka kanssa yritys pyrkii kehittämään laatukäsikirjaa omatoimisesti eteenpäin. Lisäksi kehitettiin toimintoja tehokkaampaan suuntaan laadun samalla parantuessa. Yrityksessä alustavat tulokset sekä muutokset otettiin vastaan mielenkiinnolla ja niihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Lopulliset vaikutukset yrityksen toiminnoissa ja etenemisessä kohti laatusertifikaatin hankkimista selviävät vasta tulevaisuudessa.
Laadunhallinta on muodostumassa erityisesti pienten ja keskisuurten palvelualan yritysten kilpailuvaltiksi. Suurten yritysten kilpaillessa hinnoittelulla, on pienempien pyrittävä pysymään mukana kilpailussa laadukkaalla työllä. Kohdeyrityksenä opinnäytetyössä on siivousalan Yritys X, joka on kasvattanut liikevaihtoaan useina perättäisinä vuosina ja on kasvamassa kooltaan sellaiseksi yritykseksi, että sen on keskityttävä toimintojen tehostamiseen ja laadunhallintaan. Yritys X mainostaa itseään erottuvana siivousliikkeenä, jolle laadukas työnjälki ja moitteettomat toiminnot ovat tärkeitä. Tämän tutkimuksen ja työn kehittämiseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli karsia turhia toimenpiteitä arkipäivän työstä. Lisäksi luotiin pohjaa yrityksen laadunhallinnalle ja tulevaisuudessa kehitettävälle laatukäsikirjalle.
Kohdeyrityksellä ei ollut dokumentoitua aineistoa laadunhallintaa koskien, vaan kaikki painettu aineisto sijaitsi hajallaan eri kohteissa. Tehtävä muodostui, pääosin, työskentelytapojen ja työvälineiden yhtenäistämisestä. Pienten ongelmakohtien havainnointiin ja niiden ratkaisujen löytämiseen keskityttiin yhdessä yrityksen työntekijöiden ja yrityksen johdon kanssa. Tarkoituksena oli, että muutokset ovat käytännönläheisiä ja selvästi havaittavissa työntekijän silmin. Opinnäytetyön aikana työnkuvaus muuttui vielä enemmän työntutkintaan ja ulkopuolisen tutkijan mukaan tuomiin uusien käytäntöjen suunnitteluun.
Lopputuloksena kehitettiin yrityksen laatukäsikirjalle muodollinen sisällysluettelo, jonka kanssa yritys pyrkii kehittämään laatukäsikirjaa omatoimisesti eteenpäin. Lisäksi kehitettiin toimintoja tehokkaampaan suuntaan laadun samalla parantuessa. Yrityksessä alustavat tulokset sekä muutokset otettiin vastaan mielenkiinnolla ja niihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Lopulliset vaikutukset yrityksen toiminnoissa ja etenemisessä kohti laatusertifikaatin hankkimista selviävät vasta tulevaisuudessa.