Tillgång, aktivitet och gemenskap = T.A.G. i livet
Häggblom-Renvall, Gunilla; Limnell, Hanna; Syrjäläinen-Lindberg, Minna; Welander, Christine (2015)
Häggblom-Renvall, Gunilla
Limnell, Hanna
Syrjäläinen-Lindberg, Minna
Welander, Christine
Yrkeshögskolan Novia
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7048-05-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7048-05-4
Tiivistelmä
O.T.E. elämästä projektinimi tulee sanoista Omaehtoisen Toiminnan Edistäminen. Projektin tarkoituksena oli tukea aikuisia ja ikääntyneitä eri elämäntilanteissa voimavaroja vahvistavan ja kuntouttavan toiminnan kautta. Itsehoito, elämänhallinta ja yksilön toimintakyvyn edistäminen olivat projektin keskeisiä teemoja. Projektin tavoitteena oli lisäksi edistää henkilökunnan osaamista tällä alueella ja sitä kautta vaikuttaa positiivisesti heidän työhyvinvointiinsa.
Raportti käsittelee opinnäytetöiden kehittämistyötä, jota on tehty Yrkeshögskolan Noviassa, Turussa. Ajatuksena on, että raportti antaa lukijalleen inspiraatiota ja ideoita opetuksen ja opinnäytetöiden kehittämiseen ammattikorkeakoulutasolla. Raportissa esitellään 24 erilaista innovatiivista tuotetta, jotka 35 sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja sosionomiopiskelijaa ovat kehittäneet opinnäytetöinään. Suuri osa tuotteista on työelämän tilauksia. Useat sosiaali- ja terveysalan organisaatiot sekä kolmannen sektorin yksiköt ovat olleet mukana projektissa. Viisi opettajaa ovat ohjanneet projektin ja samalla testanneet ryhmäohjausmuodon.
Projektissa käytetty ohjaus perustuu konstruktivistiseen pedagogiikkaan ja tällöin opiskelija nähdään aktiivisena tiedonhakijana ja kehittäjänä. Opiskelijat ovat työskennellet yhdessä toistensa kanssa, kirjoittaneet yhdessä ja reflektoineet yhdessä myöskin ohjaajiensa kanssa. Opiskelijat ovat olleet yhteydessä tilaajaan saadakseen jatkuvaa palautetta tuotteestaan. Keskusteluosassa esitellään lyhyt arvio projektin toteutumisesta.
Raportti käsittelee opinnäytetöiden kehittämistyötä, jota on tehty Yrkeshögskolan Noviassa, Turussa. Ajatuksena on, että raportti antaa lukijalleen inspiraatiota ja ideoita opetuksen ja opinnäytetöiden kehittämiseen ammattikorkeakoulutasolla. Raportissa esitellään 24 erilaista innovatiivista tuotetta, jotka 35 sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja sosionomiopiskelijaa ovat kehittäneet opinnäytetöinään. Suuri osa tuotteista on työelämän tilauksia. Useat sosiaali- ja terveysalan organisaatiot sekä kolmannen sektorin yksiköt ovat olleet mukana projektissa. Viisi opettajaa ovat ohjanneet projektin ja samalla testanneet ryhmäohjausmuodon.
Projektissa käytetty ohjaus perustuu konstruktivistiseen pedagogiikkaan ja tällöin opiskelija nähdään aktiivisena tiedonhakijana ja kehittäjänä. Opiskelijat ovat työskennellet yhdessä toistensa kanssa, kirjoittaneet yhdessä ja reflektoineet yhdessä myöskin ohjaajiensa kanssa. Opiskelijat ovat olleet yhteydessä tilaajaan saadakseen jatkuvaa palautetta tuotteestaan. Keskusteluosassa esitellään lyhyt arvio projektin toteutumisesta.