Konseptisuunnittelu : Asiakasymmärryksen avulla konsepti-ideoiksi
Korhonen, Pia (2016)
Korhonen, Pia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601151357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ideoida uusia konseptiehdotuksia Tampereen seudun am-mattiopiston matkailu-, ravitsemis- ja talousalan ylläpitämään ravitsemisliiketoimintaan. Ideoinnin lähtökohtana oli testata asiakasymmärryksen toimivuutta oppilaitosorganisaati-ossa ja hyödyntää asiakasymmärrystä liiketoiminnan uudistamisen yhteydessä. Samalla pyrittiin löytämään vastauksia päivittäisten toimintojen ja toimintaprosessien parantami-seksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja menetelminä käytettiin ryhmä-teemahaastattelua, aineistoanalyysiä ja ideapajaa. Primääriaineiston tiedonkeruume-netelmänä käytettiin ryhmäteemahaastattelua ja asiakastilanteiden analysointia. Haastat¬telut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Tutkimuksessa sekundääriaineistona käytettiin hyvinvointityöryhmän kokousmuistioita, asiakaskyselyn vastauksia ja Tampe¬reen kaupungin palvelumallihankkeen pilottitutkimuksen tuloksia. Aineistoanalyysi tehtiin vertailemalla primääriaineistoa ja sekundääriaineistoa analyysivaiheessa. Varsinainen kon¬septiehdotusten ideointi toteutettiin ideapajassa. Ideoinnin tuloksena syntyi kolme vaihto¬ehtoista konseptiehdotusta ja yksi avoin ”innovaatiokonsepti”. Kokonaisuudesta rakentui ”Food Campus”.
Asiakaslähtöinen ideointi on oiva apu oppilaitoksen liiketoiminnan uudistamisessa. Tulok-set osoittavat, että toisen asteen oppilaitoksen ravitsemisliiketoiminnasta halutaan aitoa, nykyaikaista ja konseptoitua. Oppilaitosympäristössä on kuitenkin vaikea luoda vain yhtä konseptia, koska asiakaskunta on hyvin moninainen ja opiskelijat ovat myös tarpeineen ja ominaisuuksineen erilaisia. Ideoinnissa onkin hyvä käyttää ajatusta ”risteilyalus”, jolloin asiakkaiden virta löytää juuri oikean konseptin palvelutarpeilleen. Hyvän suunnittelun avulla koko organisaation arvot ja palvelukulttuuri näkyvät toiminnassa ja kaikille sisäi¬sille toimijoille sekä asiakkaille löytyy yhteinen suunta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja menetelminä käytettiin ryhmä-teemahaastattelua, aineistoanalyysiä ja ideapajaa. Primääriaineiston tiedonkeruume-netelmänä käytettiin ryhmäteemahaastattelua ja asiakastilanteiden analysointia. Haastat¬telut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Tutkimuksessa sekundääriaineistona käytettiin hyvinvointityöryhmän kokousmuistioita, asiakaskyselyn vastauksia ja Tampe¬reen kaupungin palvelumallihankkeen pilottitutkimuksen tuloksia. Aineistoanalyysi tehtiin vertailemalla primääriaineistoa ja sekundääriaineistoa analyysivaiheessa. Varsinainen kon¬septiehdotusten ideointi toteutettiin ideapajassa. Ideoinnin tuloksena syntyi kolme vaihto¬ehtoista konseptiehdotusta ja yksi avoin ”innovaatiokonsepti”. Kokonaisuudesta rakentui ”Food Campus”.
Asiakaslähtöinen ideointi on oiva apu oppilaitoksen liiketoiminnan uudistamisessa. Tulok-set osoittavat, että toisen asteen oppilaitoksen ravitsemisliiketoiminnasta halutaan aitoa, nykyaikaista ja konseptoitua. Oppilaitosympäristössä on kuitenkin vaikea luoda vain yhtä konseptia, koska asiakaskunta on hyvin moninainen ja opiskelijat ovat myös tarpeineen ja ominaisuuksineen erilaisia. Ideoinnissa onkin hyvä käyttää ajatusta ”risteilyalus”, jolloin asiakkaiden virta löytää juuri oikean konseptin palvelutarpeilleen. Hyvän suunnittelun avulla koko organisaation arvot ja palvelukulttuuri näkyvät toiminnassa ja kaikille sisäi¬sille toimijoille sekä asiakkaille löytyy yhteinen suunta.