Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma Elojazz-festivaalille 2016
Mikkola, Sanna (2016)
Mikkola, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602102103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia helposti toteutettavissa oleva digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma Elojazz-festivaalille. Työn toimeksiantajana toimi Jazz20ry, joka tuottaa Elojazz-festivaalia. Elojazz on oululainen jazz-ja rytmimusiikin festivaali, joka järjestetään vuosittain elokuun ensimmäisenä viikonloppuna. Elojazz-festivaali sijoittuu Oulun keskustan läheisyyteen, Rauhalan miljööseen ja se koostuu sekä ilmaisista että maksullisista konserteista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ne oikeat keinot ja kanavat, joiden avulla tapahtuman saavutettavuutta ja tunnettavuutta sekä imagoa voitaisiin parantaa ja näin tavoittaa tapahtumalle enemmän kävijöitä ja varsinkin nuorempaa yleisöä. Elojazz-festivaalille ei ole aikaisemmin laadittu digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmaa, joten työ koettiin tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta sekä digitaalisista lähteistä. Se koostuu tapahtuman markkinoinnin, markkinointiviestinnän, integroidun markkinointiviestinnän, digitaalisen markkinointiviestinnän ja markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin teorioista. Työn laatimiseen on hyödynnetty tutkimus- ja kehittämistyön menetelminä tapahtuman tuottajan ja Jazz20ry:n puheenjohtajan haastatteluja, tapahtuman kävijäkyselyiden tuloksia, tekemäni kävijäkyselyn tuloksia kesän 2015 tapahtumasta, havainnointia sekä erilaisia saatavilla olevia tutkimuksia ja aineistoja aiheeseen liittyen.
Lähtökohtatilannetta selvitettiin tapahtuma-, kohderyhmä-, ja kilpailija-analyysien sekä nykyisen markkinointiviestinnän analyysin avulla. Lisäksi lähtökohta-analyysissa tutustuttiin festivaalien nykytilanteeseen sekä selvitettiin miten suomalaiset käyttävät internetiä ja mitkä ovat suosituimmat sosiaalisen median kanavat.
Työssä käytettyjen teorioiden, tutkimus- ja kehittämistyön menetelmien sekä lähtökohta-analyysissa saatujen tulosten pohjalta on koottu kattava tietopaketti digitaalisesta markkinointi-viestinnästä ja sen suunnittelusta, sekä realistinen ja kustannustehokas digitaalisen markkinointi-viestinnän suunnitelma toimenpide-ehdotuksineen. Toimenpide-ehdotukset on koottu lopuksi vuosikelloon, joka luo suunnitelman toteutukselle selkeät raamit.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ne oikeat keinot ja kanavat, joiden avulla tapahtuman saavutettavuutta ja tunnettavuutta sekä imagoa voitaisiin parantaa ja näin tavoittaa tapahtumalle enemmän kävijöitä ja varsinkin nuorempaa yleisöä. Elojazz-festivaalille ei ole aikaisemmin laadittu digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmaa, joten työ koettiin tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta sekä digitaalisista lähteistä. Se koostuu tapahtuman markkinoinnin, markkinointiviestinnän, integroidun markkinointiviestinnän, digitaalisen markkinointiviestinnän ja markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin teorioista. Työn laatimiseen on hyödynnetty tutkimus- ja kehittämistyön menetelminä tapahtuman tuottajan ja Jazz20ry:n puheenjohtajan haastatteluja, tapahtuman kävijäkyselyiden tuloksia, tekemäni kävijäkyselyn tuloksia kesän 2015 tapahtumasta, havainnointia sekä erilaisia saatavilla olevia tutkimuksia ja aineistoja aiheeseen liittyen.
Lähtökohtatilannetta selvitettiin tapahtuma-, kohderyhmä-, ja kilpailija-analyysien sekä nykyisen markkinointiviestinnän analyysin avulla. Lisäksi lähtökohta-analyysissa tutustuttiin festivaalien nykytilanteeseen sekä selvitettiin miten suomalaiset käyttävät internetiä ja mitkä ovat suosituimmat sosiaalisen median kanavat.
Työssä käytettyjen teorioiden, tutkimus- ja kehittämistyön menetelmien sekä lähtökohta-analyysissa saatujen tulosten pohjalta on koottu kattava tietopaketti digitaalisesta markkinointi-viestinnästä ja sen suunnittelusta, sekä realistinen ja kustannustehokas digitaalisen markkinointi-viestinnän suunnitelma toimenpide-ehdotuksineen. Toimenpide-ehdotukset on koottu lopuksi vuosikelloon, joka luo suunnitelman toteutukselle selkeät raamit.