Yhteisöllisyys verkkoyhteisössä
Hytönen, Reija (2016)
Hytönen, Reija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on yhteisöllisyys verkkoyhteisössä. Verkko on laaja toimintaympäristö, joten aihe on rajattu käsittämään erityisesti Facebook-yhteisöjä.
Tarkoituksena on ymmärtää, mitkä tekijät ja yhteisön ominaisuudet herättävät kuluttajissa yhteisöllisyyden tunnetta digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi pyritään selvittämään, mitkä verkkoyhteisön ominaisuudet vahvistavat yhteisöllistä toimintaa. Tätä seikkaa tarkastellaan myös brändiyhteisön kannalta. Aihetta lähestytään laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla verkkoyhteisöjen jäseniä sekä havainnoimalla Facebookissa toimivan harrasteyhteisön toimintaa, sillä tutkimuksen loppupäätelmät halutaan muodostaa sekä käyttäjälähtöisen että toimintaympäristölähtöisen ymmärryksen avulla. Kuluttajan käyttäytymisen motiivien ymmärtämisestä hyötyvät etenkin yritykset, jotka pyrkivät rakentamaan brändeille yhteisöllistä toimintaa verkkoon. Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana monivuotista Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus –hanketta, joka on Laurea-ammattikorkeakoulun, MTV:n ja Kurio Oy:n yhteistyössä toteuttama kotimaisen verkkokäyttäytymisen tutkimushanke.
Työssä perehdytään yhteisöjen ja yhteisöllisyyden ilmenemismuotoihin tosielämässä ja digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi tutustutaan toimintaympäristön ominaisuuksiin aiheen kannalta. Brändiyhteisöllisyyteen tutustutaan asiakasymmärryksen kasvattamisen kautta.
Opinnäytetyössä aineistonhankintamenetelminä käytetään teemahaastattelua ja netnografista havainnointia. Aineisto analysoidaan fenomenologisen ja etnometodologisen lähestymistavan mukaisesti ja aineiston perusteella muodostetaan palvelumuotoilusta tuttuja persoonaprofileja. Kahta lähestymistapaa käytetään, jotta aiheesta saadaan erilaisia näkökulmia. Kahta aineistonhankintamenetelmää ja kolmea analysointimenetelmää käytetään, jotta tutkimuksesta saadaan mahdollisimman monipuolinen ja tuloksiksi mahdollisimman syvällistä tietämystä ja ymmärrystä aiheesta.
Tutkimusten perusteella tärkein yhteisöllistä lisäarvoa tuottava ominaisuus verkkoyhteisössä on hyväksyvä ja kannustava asenne muilta jäseniltä. Kun yhteisön ilmapiiri on positiivinen, kannustaa se yksilöä julkaisemaan ryhmässä kysymyksiä, kommentteja ja omia kokemuksiaan. Verkkoympäristössä yhteisöllisyys on sitä, että jäsenet jakavat omia henkilökohtaisia kokemuksiaan toisten luettavaksi ja toiset ilmaisevat hyväksyntänsä tai samaistumisensa reagoimalla julkaisuun odotetulla tavalla. Yhteisöllisyys on samankaltaisten tunne-elämysten ja mielipiteiden jakamista sekä vertaistuen ja avun tarjoamista samasta aiheesta kiinnostuneille ihmisille. Brändien kautta saman arvomaailman jakavat kuluttajat voivat löytää toisensa ja muodostaa yhteisöllisen piirin eli brändiyhteisön, jossa he saavat ja antavat vertaistukea toisilleen. Tämän tutkimuksen perusteella brändin tarjoamaa verkkofoorumia kuitenkin hyödynnetään vain vähän yhteisöllisen toiminnan alustana.
Jatkotutkimuksina voitaisiin perehtyä erilaisten verkkoyhteisöjen, kuten peli-, brändi- tai keskusteluryhmien yhteisöllisyyteen sekä eri-ikäisten kuluttajien toimintatapoihin, koska verkossa ryhmän tarkoitus, ilmapiiri ja toimintakulttuuri vaikuttavat siihen, miten sen jäsenet kohtaavat ryhmän ja miten ryhmässä toimitaan.
Tarkoituksena on ymmärtää, mitkä tekijät ja yhteisön ominaisuudet herättävät kuluttajissa yhteisöllisyyden tunnetta digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi pyritään selvittämään, mitkä verkkoyhteisön ominaisuudet vahvistavat yhteisöllistä toimintaa. Tätä seikkaa tarkastellaan myös brändiyhteisön kannalta. Aihetta lähestytään laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla verkkoyhteisöjen jäseniä sekä havainnoimalla Facebookissa toimivan harrasteyhteisön toimintaa, sillä tutkimuksen loppupäätelmät halutaan muodostaa sekä käyttäjälähtöisen että toimintaympäristölähtöisen ymmärryksen avulla. Kuluttajan käyttäytymisen motiivien ymmärtämisestä hyötyvät etenkin yritykset, jotka pyrkivät rakentamaan brändeille yhteisöllistä toimintaa verkkoon. Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana monivuotista Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus –hanketta, joka on Laurea-ammattikorkeakoulun, MTV:n ja Kurio Oy:n yhteistyössä toteuttama kotimaisen verkkokäyttäytymisen tutkimushanke.
Työssä perehdytään yhteisöjen ja yhteisöllisyyden ilmenemismuotoihin tosielämässä ja digitaalisessa ympäristössä. Lisäksi tutustutaan toimintaympäristön ominaisuuksiin aiheen kannalta. Brändiyhteisöllisyyteen tutustutaan asiakasymmärryksen kasvattamisen kautta.
Opinnäytetyössä aineistonhankintamenetelminä käytetään teemahaastattelua ja netnografista havainnointia. Aineisto analysoidaan fenomenologisen ja etnometodologisen lähestymistavan mukaisesti ja aineiston perusteella muodostetaan palvelumuotoilusta tuttuja persoonaprofileja. Kahta lähestymistapaa käytetään, jotta aiheesta saadaan erilaisia näkökulmia. Kahta aineistonhankintamenetelmää ja kolmea analysointimenetelmää käytetään, jotta tutkimuksesta saadaan mahdollisimman monipuolinen ja tuloksiksi mahdollisimman syvällistä tietämystä ja ymmärrystä aiheesta.
Tutkimusten perusteella tärkein yhteisöllistä lisäarvoa tuottava ominaisuus verkkoyhteisössä on hyväksyvä ja kannustava asenne muilta jäseniltä. Kun yhteisön ilmapiiri on positiivinen, kannustaa se yksilöä julkaisemaan ryhmässä kysymyksiä, kommentteja ja omia kokemuksiaan. Verkkoympäristössä yhteisöllisyys on sitä, että jäsenet jakavat omia henkilökohtaisia kokemuksiaan toisten luettavaksi ja toiset ilmaisevat hyväksyntänsä tai samaistumisensa reagoimalla julkaisuun odotetulla tavalla. Yhteisöllisyys on samankaltaisten tunne-elämysten ja mielipiteiden jakamista sekä vertaistuen ja avun tarjoamista samasta aiheesta kiinnostuneille ihmisille. Brändien kautta saman arvomaailman jakavat kuluttajat voivat löytää toisensa ja muodostaa yhteisöllisen piirin eli brändiyhteisön, jossa he saavat ja antavat vertaistukea toisilleen. Tämän tutkimuksen perusteella brändin tarjoamaa verkkofoorumia kuitenkin hyödynnetään vain vähän yhteisöllisen toiminnan alustana.
Jatkotutkimuksina voitaisiin perehtyä erilaisten verkkoyhteisöjen, kuten peli-, brändi- tai keskusteluryhmien yhteisöllisyyteen sekä eri-ikäisten kuluttajien toimintatapoihin, koska verkossa ryhmän tarkoitus, ilmapiiri ja toimintakulttuuri vaikuttavat siihen, miten sen jäsenet kohtaavat ryhmän ja miten ryhmässä toimitaan.