Haasteellisen lapsen kanssa työskentely päiväkodissa työntekijän näkökulmasta
Saarikivi, Pekka (2016)
Saarikivi, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602031884
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on haasteellisten lasten kanssa työskentely jokapäiväisessä päiväkotiarjessa. Opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, minkälaista käyttäytymistä haasteellinen lapsi tuottaa päivittäin ja miten työntekijä käyttäytymisen kokee ja sen perusteella ammatissaan toimii. Työssä tehdään näkyväksi myös se, miten työntekijät parhaansa mukaan toimivat haasteellisten lasten kanssa resurssien ollessa vähissä. Tutkimus on tehty työntekijän näkökulmasta.
Idea opinnäytetyöhön syntyi aikaisempien opintojen pohjalta ja vahvasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla päiväkodin työntekijät kokevat työskentelevänsä tilanteissa, jotka vievät yhden tai monen työntekijän huomion ja näin ollen huomiota pois kaikilta muilta lapsilta. Tutkimusta ei tehty erityisryhmissä, vaan aineistona käytettiin perusryhmiä. Tähän syynä oli se, että haasteellisia lapsia esiintyy melkein jokaisessa ryhmässä, eikä vaan erityisryhmissä.
Pääosa tutkimuksen aineistosta kerättiin toteuttamalla puolistrukturoitu teemahaastattelu kolmelle eri työryhmälle Amurin päiväkodissa. Haastatteluiden runko oli aina sama, mutta keskustelun annettiin mennä luonnollista rataa eteenpäin ilman keskeytyksiä.
Työntekijöiden haastatteluista pystyi päättelemään haasteellisten lasten kanssa työskentelyn olevan aihe, joka tuo esille keskustelua resurssien vähyydestä, mutta myös selkeyttää työntekijöille itselleen sitä minkä takia he tätä kyseistä työtä tekevät ja millainen työntekijöiden ammatti-identiteetti on. Tutkimuksen perusteella työntekijät näkevät tärkeänä haasteellisten lasten kanssa aktiivisen työskentelyn, jonka kautta lapselle saataisiin heti nuoresta iästä lähtien tämän tarvitsemaa tukea.
Työntekijöillä on ideoita, motivaatioita ja oikea asenne haasteellisten lasten tukemiseen, mutta tuen maksimoimiseksi vaadittaisiin työpaikoilta myös venyvyyttä. Erilaisia koulutuksia pitäisi päästä suorittamaan ja pienryhmätoimintaa tulisi lisätä. Vaikka tulevaisuudennäkymät eivät ole alalla valoisammat, ovat tutkimuksessa haastatellut työntekijät positiivinen otos siitä, miten toimia vaikeissakin tilanteissa haasteellisten lasten kanssa.
Idea opinnäytetyöhön syntyi aikaisempien opintojen pohjalta ja vahvasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla päiväkodin työntekijät kokevat työskentelevänsä tilanteissa, jotka vievät yhden tai monen työntekijän huomion ja näin ollen huomiota pois kaikilta muilta lapsilta. Tutkimusta ei tehty erityisryhmissä, vaan aineistona käytettiin perusryhmiä. Tähän syynä oli se, että haasteellisia lapsia esiintyy melkein jokaisessa ryhmässä, eikä vaan erityisryhmissä.
Pääosa tutkimuksen aineistosta kerättiin toteuttamalla puolistrukturoitu teemahaastattelu kolmelle eri työryhmälle Amurin päiväkodissa. Haastatteluiden runko oli aina sama, mutta keskustelun annettiin mennä luonnollista rataa eteenpäin ilman keskeytyksiä.
Työntekijöiden haastatteluista pystyi päättelemään haasteellisten lasten kanssa työskentelyn olevan aihe, joka tuo esille keskustelua resurssien vähyydestä, mutta myös selkeyttää työntekijöille itselleen sitä minkä takia he tätä kyseistä työtä tekevät ja millainen työntekijöiden ammatti-identiteetti on. Tutkimuksen perusteella työntekijät näkevät tärkeänä haasteellisten lasten kanssa aktiivisen työskentelyn, jonka kautta lapselle saataisiin heti nuoresta iästä lähtien tämän tarvitsemaa tukea.
Työntekijöillä on ideoita, motivaatioita ja oikea asenne haasteellisten lasten tukemiseen, mutta tuen maksimoimiseksi vaadittaisiin työpaikoilta myös venyvyyttä. Erilaisia koulutuksia pitäisi päästä suorittamaan ja pienryhmätoimintaa tulisi lisätä. Vaikka tulevaisuudennäkymät eivät ole alalla valoisammat, ovat tutkimuksessa haastatellut työntekijät positiivinen otos siitä, miten toimia vaikeissakin tilanteissa haasteellisten lasten kanssa.