Väsymissärön mallinnus vauriontunnistusta varten
Miettinen, Mika (2016)
Miettinen, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601301771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601301771
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli väsymissärön mallinnuksella luoda vauriontunnistusta varten simuloitua anturidataa sekä ehjästä että vaurioituneesta rakenteesta. Tutkittavana rakenteena oli ulokepalkki pyöreällä putkiprofiililla ja vauriotyyppinä väsymissärö, joka on tyypiltään niin sanottu hengittävä särö. Vaurio mallinnettiin myös avoimena särönä tulosten vertailun vuoksi. Simuloinnin tulosten perusteella selvitettiin pienin vauriontunnistuksessa havaittavan särön koko. Simulointiin käytettiin elementtimenetelmään perustuvaa Abaqus FEA -ohjelmistoa.
Simuloitavista malleista mitattiin rakenteen ylä- ja alapinnoilta valituista mittaussolmuista vauriontunnistusta varten kiihtyvyydet ja venymät, kun rakenteen vapaassa päässä vaikutti satunnaisheräte. Molemmilla särötyypeillä simuloitiin kaksi ehjää ja neljä vaurioitunutta rakennetta. Vaurioituneissa rakenteissa särökoot olivat 50 %, 25 %, 13,5 % ja 7,7 % profiilin pinta-alasta. Särön sijainti malleissa oli 10 mm:n etäisyydellä rakenteen juuresta.
Hengittävän särön osalta pystyttiin havaitsemaan sekä kiihtyvyyksien että venymien perusteella kaikki mallinnetut säröt niin rakenteen ala- kuin yläpinnan mittaussolmujen perusteella.
Avoimen särön osalta havaittiin yläpinnan venymien perusteella kaikki säröt, mutta kun analyysistä jätettiin pois lähimpänä säröä oleva mittaussolmu, ei enää havaittu minkään kokoisia säröjä. Sekä yläpinnan kiihtyvyyksien että alapinnan venymien perusteella havaittiin kuitenkin suurin ja toiseksi suurin avoin särö (50 % ja 25 %).
Insinöörityön tuloksena saatiin toimivat mallit valitun ulokepalkkirakenteen simuloimiseen sekä havaittiin työn kannalta merkitykselliset vauriot.
Malleissa on vielä simuloinnin realistisuuden kannalta parannettavaa. Esimerkiksi vaimennuksella, jota ei käytetyissä malleissa ollut, on todennäköisesti vaikutusta rakenteen käyttäytymiseen vauriontunnistuksen kannalta merkittävällä tavalla. Myös säröpintojen kontaktin parantaminen vaatii jatkoselvitystä.
Simuloitavista malleista mitattiin rakenteen ylä- ja alapinnoilta valituista mittaussolmuista vauriontunnistusta varten kiihtyvyydet ja venymät, kun rakenteen vapaassa päässä vaikutti satunnaisheräte. Molemmilla särötyypeillä simuloitiin kaksi ehjää ja neljä vaurioitunutta rakennetta. Vaurioituneissa rakenteissa särökoot olivat 50 %, 25 %, 13,5 % ja 7,7 % profiilin pinta-alasta. Särön sijainti malleissa oli 10 mm:n etäisyydellä rakenteen juuresta.
Hengittävän särön osalta pystyttiin havaitsemaan sekä kiihtyvyyksien että venymien perusteella kaikki mallinnetut säröt niin rakenteen ala- kuin yläpinnan mittaussolmujen perusteella.
Avoimen särön osalta havaittiin yläpinnan venymien perusteella kaikki säröt, mutta kun analyysistä jätettiin pois lähimpänä säröä oleva mittaussolmu, ei enää havaittu minkään kokoisia säröjä. Sekä yläpinnan kiihtyvyyksien että alapinnan venymien perusteella havaittiin kuitenkin suurin ja toiseksi suurin avoin särö (50 % ja 25 %).
Insinöörityön tuloksena saatiin toimivat mallit valitun ulokepalkkirakenteen simuloimiseen sekä havaittiin työn kannalta merkitykselliset vauriot.
Malleissa on vielä simuloinnin realistisuuden kannalta parannettavaa. Esimerkiksi vaimennuksella, jota ei käytetyissä malleissa ollut, on todennäköisesti vaikutusta rakenteen käyttäytymiseen vauriontunnistuksen kannalta merkittävällä tavalla. Myös säröpintojen kontaktin parantaminen vaatii jatkoselvitystä.