TYÖELÄMÄNTAIDOT – PROJEKTI : Suomen Punaisen Ristin Kontin työllisyyspoliittinen projekti
Vesterholm, Hanna-Riikka (2016)
Vesterholm, Hanna-Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601271685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601271685
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Työelämäntaidot- projektin suunnittelu- ja toteutusprosessi sekä tulokset. Työelämäntaidot -projekti toteutettiin vuosien 2013 - 2015 välisenä aikana. Opinnäytetyö koostui projektin suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista, sekä - projektin kanssa saman nimisen - Työelämäntaidot -menetelmän tuotteistamisesta. Lisäksi, Työelämäntaidot -menetelmä oli myös keskeinen toimintatapa projektin toteuttamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu työttömyyden eri teorioiden, työvoimapolitiikan sekä työelämäntaitojen tarkastelusta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan myös työn ja pitkäaikaistyöttömyyden merkitystä yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmä oli projekti. Projektin tavoitteet avattiin erilaisiksi toimenpiteiksi, mitä kuvattiin mittareilla kuten ohjausraportti, ELY-raportit ja eri kyselyt. Projekti kehittämismenetelmänä ohjasi opinnäytetyön etenemistä ja jäsensi sen toteutusta.
Projektin toteuttamisessa hyödynnettiin Työelämäntaidot – menetelmää. Menetelmän tuotteistaminen oli yksi osa projektin toteutusta. Menetelmän kehittämiseen käytettiin prosessin kuvausta ja tuotteistamista.
Projektin määrälliset ja laadulliset tavoitteet saavutettiin. Projekti vastasi asiakkaan – TE-toimiston – tarpeeseen, joka oli työllistää pitkäaikaistyöttömiä ja tarjota heille ammatillista ohjausta ja arviointia. Projektissa työllistettiin 325 henkilöä ja kehitettiin heidän työelämäntaitoja. Työllisyyttä edistäviä koulutuksia ja toimenpiteitä projektissa suoritettiin 1 316 kertaa.
Kehittämisehdotukseksi nousi - yhteiskunnallisen työllisyystilanteen näkökulmasta tarkasteltava - ohjauksen, koulutuksen ja tuen määrän tarpeen kartoitus työttömille. Paikallistasolla - projektitoiminnan tulevaisuuden kannalta - tilaajan tarpeen kartoittaminen on tärkeässä asemassa. Jatkuva kehitystyö tuotteistamisen parissa on ratkaiseva kilpailuetu muihin toimijoihin nähden.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu työttömyyden eri teorioiden, työvoimapolitiikan sekä työelämäntaitojen tarkastelusta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan myös työn ja pitkäaikaistyöttömyyden merkitystä yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmä oli projekti. Projektin tavoitteet avattiin erilaisiksi toimenpiteiksi, mitä kuvattiin mittareilla kuten ohjausraportti, ELY-raportit ja eri kyselyt. Projekti kehittämismenetelmänä ohjasi opinnäytetyön etenemistä ja jäsensi sen toteutusta.
Projektin toteuttamisessa hyödynnettiin Työelämäntaidot – menetelmää. Menetelmän tuotteistaminen oli yksi osa projektin toteutusta. Menetelmän kehittämiseen käytettiin prosessin kuvausta ja tuotteistamista.
Projektin määrälliset ja laadulliset tavoitteet saavutettiin. Projekti vastasi asiakkaan – TE-toimiston – tarpeeseen, joka oli työllistää pitkäaikaistyöttömiä ja tarjota heille ammatillista ohjausta ja arviointia. Projektissa työllistettiin 325 henkilöä ja kehitettiin heidän työelämäntaitoja. Työllisyyttä edistäviä koulutuksia ja toimenpiteitä projektissa suoritettiin 1 316 kertaa.
Kehittämisehdotukseksi nousi - yhteiskunnallisen työllisyystilanteen näkökulmasta tarkasteltava - ohjauksen, koulutuksen ja tuen määrän tarpeen kartoitus työttömille. Paikallistasolla - projektitoiminnan tulevaisuuden kannalta - tilaajan tarpeen kartoittaminen on tärkeässä asemassa. Jatkuva kehitystyö tuotteistamisen parissa on ratkaiseva kilpailuetu muihin toimijoihin nähden.