Sai miettiä tärkeitä asioita elämästä kokonaisuudessa : sosiodynaamisten ohjausmenetelmien käyttäminen ryhmävalmennuksessa
Liikaluoma, Susanna; Nummela, Noora (2016)
Liikaluoma, Susanna
Nummela, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601261675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601261675
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Työhönvalmennus Valma Oy:ssä järjestettävää ryhmävalmennustoimintaa sekä työyhteisön ammatillista osaamista ja lisätä teoriatietoa, jota he voivat työssään jatkossa hyödyntää. Kohderyhmäksi opinnäytetyöhömme valitsimme kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat. Tavoitteena opinnäyte-työllämme oli suunnitella ja toteuttaa ryhmävalmennuskokonaisuus, jossa käytetään sosiodynaamisia ohjausmenetelmiä.
Tietoperustassa olemme tarkastelleet sosiodynaamista ohjausta ja sosiaalista vahvistamista. Työssä tarkastellaan myös kuntouttavaa työtoimintaa, työttömyyttä, konstruktivismia ja dialogisuutta. Työssä käytetty tietoperusta toimii pohjana ryhmävalmennuskokonaisuuden toteuttamisessa.
Toteutimme tässä työssä kolme toiminnallista toimintakertaa ja neljännellä kerralla kävimme keskustelua osallistujien kanssa ryhmän hyödystä ja kehittämisehdotuksista. Jokaisella toimintakerralla oli oma teema, johon tehtävät kuuluivat. Keräsimme palautetta jokaiselta toimintakerralta, jonka pohjalta raportoimme harjoituksien hyödystä, osallistujien mielenkiinnosta harjoituksiin ja ryhmävalmennuksen tarpeesta osallistujan näkökulmasta. Saimme arvokasta tietoa ryhmävalmennukseen osallistujilta, minkä avulla Työhönvalmennus Valma Oy:n henkilökunta pystyy kehittämään valmennustoimintaa asiakkaiden tarpeiden mukaiseksi. Sosiodynaamisen ohjausmenetelmän käyttäminen ryhmävalmennuksessa koettiin toimivaksi ja vastaavanlaiseen toimintaan oltiin halukkaita osallistumaan uudelleen.
Tietoperustassa olemme tarkastelleet sosiodynaamista ohjausta ja sosiaalista vahvistamista. Työssä tarkastellaan myös kuntouttavaa työtoimintaa, työttömyyttä, konstruktivismia ja dialogisuutta. Työssä käytetty tietoperusta toimii pohjana ryhmävalmennuskokonaisuuden toteuttamisessa.
Toteutimme tässä työssä kolme toiminnallista toimintakertaa ja neljännellä kerralla kävimme keskustelua osallistujien kanssa ryhmän hyödystä ja kehittämisehdotuksista. Jokaisella toimintakerralla oli oma teema, johon tehtävät kuuluivat. Keräsimme palautetta jokaiselta toimintakerralta, jonka pohjalta raportoimme harjoituksien hyödystä, osallistujien mielenkiinnosta harjoituksiin ja ryhmävalmennuksen tarpeesta osallistujan näkökulmasta. Saimme arvokasta tietoa ryhmävalmennukseen osallistujilta, minkä avulla Työhönvalmennus Valma Oy:n henkilökunta pystyy kehittämään valmennustoimintaa asiakkaiden tarpeiden mukaiseksi. Sosiodynaamisen ohjausmenetelmän käyttäminen ryhmävalmennuksessa koettiin toimivaksi ja vastaavanlaiseen toimintaan oltiin halukkaita osallistumaan uudelleen.