Comms.-ohjauspalvelun ja –viestintäpisteen tilasuunnitelma
Jäntti, Mari (2015)
Jäntti, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920061
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tilasuunnitelma Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran kampuksella oleva Comms.-ohjauspalvelun toimistoon sekä samalla kampuksella opiskelijoiden käytössä oleva Comms.-viestintäpisteeseen. Toimeksiantajana oli Comms.-ohjauspalvelu, joka on uusi Laurea-ammattikorkeakoulun sisäinen palvelu opiskelijoille ja henkilökunnalle. Opinnäyte-työn tarkoituksena oli kehittää Comms.-ohjauspalvelun toimistoa niin, että se tukee ohjauspalve-lun toimintaa ja samalla myös lisää työntekijöiden työviihtyvyyttä ja -hyvinvointia. Tarkoituksena oli myös yhdistää Comms.-ohjauspalvelu ja Comms.-viestintäpiste niin, että opiskelijat löytäisivät viestintäpisteestä myös ohjauspalvelun.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu tilasuunnittelun ja käyttäjälähtöisen suunnittelun teoriasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin henkilökunnalle suunnattua teemahaastattelua, kyselyä, workshopia ja sisäistä benchmarkkausta Leppävaaran kampuksen uusituissa tiloissa. Tuloksena oli, että Comms.-ohjauspalvelu olisi monitilatoimisto, jossa on selkeät vyöhykkeet eri toiminnoille.
Tilaan luotiin kolme eri vyöhykettä: kaikille avoin julkinen vyöhyke, työntekijöiden käyttöön puoli-julkinen vyöhyke ja tilan perälle yksityinen vyöhyke hiljaista työskentelyä varten. Comms.-viestintäpisteeseen tehtiin suunnitelmassa lähinnä ulkonäöllisiä uudistuksia, jotka lisäisivät opiskelijoiden viihtyvyyttä. Opiskelijakyselyssä kävi ilmi, että tilat toimivat opiskelijoiden mielestä nykyisel-lään hyvin, vaikka tilan sisäilma ja melutaso koettiin ongelmallisiksi.
Jatkoselvityksen aiheiksi ehdotetaan monitilatoimiston henkilökunnan tyytyväisyysmittausta tilan viihtyvyydestä ja toimivuudesta. Viestintäpisteen tilasuunnitelmaa voisi kehittää niin, että se olisi käytännössä mahdollista toteuttaa. Toteutuksessa tulisi ottaa huomioon melutason alentaminen ja sisäilman parantaminen.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu tilasuunnittelun ja käyttäjälähtöisen suunnittelun teoriasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin henkilökunnalle suunnattua teemahaastattelua, kyselyä, workshopia ja sisäistä benchmarkkausta Leppävaaran kampuksen uusituissa tiloissa. Tuloksena oli, että Comms.-ohjauspalvelu olisi monitilatoimisto, jossa on selkeät vyöhykkeet eri toiminnoille.
Tilaan luotiin kolme eri vyöhykettä: kaikille avoin julkinen vyöhyke, työntekijöiden käyttöön puoli-julkinen vyöhyke ja tilan perälle yksityinen vyöhyke hiljaista työskentelyä varten. Comms.-viestintäpisteeseen tehtiin suunnitelmassa lähinnä ulkonäöllisiä uudistuksia, jotka lisäisivät opiskelijoiden viihtyvyyttä. Opiskelijakyselyssä kävi ilmi, että tilat toimivat opiskelijoiden mielestä nykyisel-lään hyvin, vaikka tilan sisäilma ja melutaso koettiin ongelmallisiksi.
Jatkoselvityksen aiheiksi ehdotetaan monitilatoimiston henkilökunnan tyytyväisyysmittausta tilan viihtyvyydestä ja toimivuudesta. Viestintäpisteen tilasuunnitelmaa voisi kehittää niin, että se olisi käytännössä mahdollista toteuttaa. Toteutuksessa tulisi ottaa huomioon melutason alentaminen ja sisäilman parantaminen.