Increasing green credentials beyond greenwash : ethical and sustainable standards, organisations and certification in the apparel industry in the 21st century
Mikkonen, Mila (2016)
Mikkonen, Mila
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601231582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601231582
Tiivistelmä
Opinnäytetyö vastaa PK- ja startup-yritysten tarpeeseen saavuttaa validoidut ympäristöarvot ilman, että syntyy vaikutelma viherpesusta. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen esittelemällä mallin PK- ja startup-yrityksille, jossa tarkastellaan kestävää kehitystä ja eettisiä arvoja koskevia standardeja, organisaatioita ja sertifikaatteja.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osiosta, jossa käsitellään yhteneväisyyksiä esitetyn mallin ja alan julkaisuissa esitettyjen teorioiden välillä, ja tutkimusosiosta, jossa vahvistetaan opinnäytetyön hypoteesi.
Malli koostuu kolmesta tasosta: 1. yrityksen itsearviointiin ja omaan julkisuuteen perustuva validointi; 2. yhteistyöhön perustuva validointi vaatetusalan kestävän kehityksen sektorin toimijoiden kanssa; 3. ulkoiseen sertifiointiin perustuva validointi.
Opinnäytetyön tutkimusosio koostuu kyselystä ja sen tuloksista. Tulokset vahvistavat hypoteesin, että kuluttaja on valmis maksamaan hieman enemmän vaatteesta, johon liittyvä organisaatio on tuttu; tuntemattomuus vaikuttaa negatiivisesti.
Yhteenvedossa pohditaan mahdollisuuksia jatkaa tutkimusta tapaustutkimuksin, jotka tarkastelevat kuluttajien suhdetta tuotemerkkeihin ja sitä, miten tämä nostaa organisaatioiden/yritysten liikevaihtoa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osiosta, jossa käsitellään yhteneväisyyksiä esitetyn mallin ja alan julkaisuissa esitettyjen teorioiden välillä, ja tutkimusosiosta, jossa vahvistetaan opinnäytetyön hypoteesi.
Malli koostuu kolmesta tasosta: 1. yrityksen itsearviointiin ja omaan julkisuuteen perustuva validointi; 2. yhteistyöhön perustuva validointi vaatetusalan kestävän kehityksen sektorin toimijoiden kanssa; 3. ulkoiseen sertifiointiin perustuva validointi.
Opinnäytetyön tutkimusosio koostuu kyselystä ja sen tuloksista. Tulokset vahvistavat hypoteesin, että kuluttaja on valmis maksamaan hieman enemmän vaatteesta, johon liittyvä organisaatio on tuttu; tuntemattomuus vaikuttaa negatiivisesti.
Yhteenvedossa pohditaan mahdollisuuksia jatkaa tutkimusta tapaustutkimuksin, jotka tarkastelevat kuluttajien suhdetta tuotemerkkeihin ja sitä, miten tämä nostaa organisaatioiden/yritysten liikevaihtoa.