Asiakastyytyväisyyden tutkiminen tapahtumasta – Case Naisten Pankki
Helin, Susa (2016)
Helin, Susa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601211534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601211534
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Naisten Pankille, joka on suomalainen hyväntekeväisyysyhteisö, joka toimii vapaaehtoisten voimin. Heidän toimintansa tukee kehitysmaiden naisten yrittäjyyttä ja omaehtoista toimeentuloa kestävän kehityksen periaattein.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia lyhyt ja ytimekäs palautekysely Naisten Pankin tapahtumien asiakaspalautteen keräämistä varten. Tarkoituksena oli kehittää lomake, jota voitaisiin hyödyntää mahdollisimman monissa tapahtumissa. Kyselyllä kartoitettiin tapahtuman onnistumiseen vaikuttavia asioita, sekä syitä tapahtumaan osallistumiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään aluksi tapahtumamarkkinointiin ja sen ominaisuuksiin. Lisäksi tarkastellaan asiakastyytyväisyyden tutkimista tapahtumista ja perehdytään eri mittaustapoihin.
Kyselylomaketta testattiin vuoden 2015 aikana kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran lomaketta kokeiltiin keväällä 2015 Uskalla innostua –tapahtumassa. Tämän tapahtuman yhteydessä hyödynnettiin web-lomaketta vastausten saamiseen. Toisella kerralla lomaketta testattiin talvella 2015, Joulutori –tapahtumassa. Joulutorilla kysely toteutettiin tapahtumassa paperilomakkeella.
Lomakkeen testausten perusteella esitellään ehdotus siitä, miten tapahtumista kannattaa kerätä asiakaspalautetta. Lisäksi kootaan yhteen kyselyllä saatuja tuloksia, joiden perusteella Naisten Pankin tapahtumien sisältö on kiinnostavaa ja käytännönjärjestelyissä on onnistuttu. Kehittämiskohteeksi huomattiin kuitenkin markkinoinnin parantaminen, joka edesauttaisi myös tapahtumien onnistumista ja tietoisuuden lisääntymistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia lyhyt ja ytimekäs palautekysely Naisten Pankin tapahtumien asiakaspalautteen keräämistä varten. Tarkoituksena oli kehittää lomake, jota voitaisiin hyödyntää mahdollisimman monissa tapahtumissa. Kyselyllä kartoitettiin tapahtuman onnistumiseen vaikuttavia asioita, sekä syitä tapahtumaan osallistumiseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään aluksi tapahtumamarkkinointiin ja sen ominaisuuksiin. Lisäksi tarkastellaan asiakastyytyväisyyden tutkimista tapahtumista ja perehdytään eri mittaustapoihin.
Kyselylomaketta testattiin vuoden 2015 aikana kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran lomaketta kokeiltiin keväällä 2015 Uskalla innostua –tapahtumassa. Tämän tapahtuman yhteydessä hyödynnettiin web-lomaketta vastausten saamiseen. Toisella kerralla lomaketta testattiin talvella 2015, Joulutori –tapahtumassa. Joulutorilla kysely toteutettiin tapahtumassa paperilomakkeella.
Lomakkeen testausten perusteella esitellään ehdotus siitä, miten tapahtumista kannattaa kerätä asiakaspalautetta. Lisäksi kootaan yhteen kyselyllä saatuja tuloksia, joiden perusteella Naisten Pankin tapahtumien sisältö on kiinnostavaa ja käytännönjärjestelyissä on onnistuttu. Kehittämiskohteeksi huomattiin kuitenkin markkinoinnin parantaminen, joka edesauttaisi myös tapahtumien onnistumista ja tietoisuuden lisääntymistä.