Kahvilan valintaan vaikuttavat tekijät
Koponen, Anu; Leppäkoski, Milka (2015)
Koponen, Anu
Leppäkoski, Milka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601171384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601171384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä perusteella asiakkaat valitsevat kahvila-konditoria Miriam’sin ja vohvelikahvila Vaffelin. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä ja kahvilan valintaperusteita yleisellä tasolla. Aihe on ajankohtainen, koska tiukka taloustilanne on pienentänyt vapaa-ajan palveluihin käytettäviä rahamääriä ja yrittäjien on tunnettava asiakkaansa kannattavan liiketoiminnan saavuttamiseksi.
Keskeisimpinä teoreettisina teemoina ovat kuluttajakäyttäytyminen sekä palvelu osana liiketoimintaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa oli case-tutkimuksen piirteitä. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Kyselyyn vastanneet olivat Miriam’sin ja Vaffelin nykyisiä asiakkaita.
Laadullista osiota tutkimuksessa edustaa yrittäjälle tehty teemahaastattelu ja työssä verrataan kyselytutkimuksen ja teemahaastattelun vastauksia keskenään. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Miriam’sin ja Vaffelin tärkeimpiä valintaperusteita olivat tuotteet, tunnelma ja sijainti. Yrittäjä määritteli samat asiat omien kahviloiden vahvuuksiksi. Näin voitiin muodostaa johtopäätös, että yrittäjä tuntee asiakkaansa melko hyvin. Negatiivisista asiakaspalautteista sekä tutkijoiden laatimista kehitysehdotuksista muodostettiin yrittäjälle työkaluja markkinoinnin tueksi.
Tutkimus antaa lukijalle kattavan kuvan Miriam’sin ja Vaffelin valintaperusteista. Tämän lisäksi työssä on eritelty yleisiä valintaperusteita kahvilan valinnassa. Aihe on toimeksiantajalle todella tärkeä, koska markkinointiin käytettävät resurssit ovat olleet pienet ja siksi markkinointia on suunniteltava huolellisesti parhaan hyödyn saavuttamiseksi. Asiakastuntemus on tässä avainasemassa.
Keskeisimpinä teoreettisina teemoina ovat kuluttajakäyttäytyminen sekä palvelu osana liiketoimintaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa oli case-tutkimuksen piirteitä. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Kyselyyn vastanneet olivat Miriam’sin ja Vaffelin nykyisiä asiakkaita.
Laadullista osiota tutkimuksessa edustaa yrittäjälle tehty teemahaastattelu ja työssä verrataan kyselytutkimuksen ja teemahaastattelun vastauksia keskenään. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Miriam’sin ja Vaffelin tärkeimpiä valintaperusteita olivat tuotteet, tunnelma ja sijainti. Yrittäjä määritteli samat asiat omien kahviloiden vahvuuksiksi. Näin voitiin muodostaa johtopäätös, että yrittäjä tuntee asiakkaansa melko hyvin. Negatiivisista asiakaspalautteista sekä tutkijoiden laatimista kehitysehdotuksista muodostettiin yrittäjälle työkaluja markkinoinnin tueksi.
Tutkimus antaa lukijalle kattavan kuvan Miriam’sin ja Vaffelin valintaperusteista. Tämän lisäksi työssä on eritelty yleisiä valintaperusteita kahvilan valinnassa. Aihe on toimeksiantajalle todella tärkeä, koska markkinointiin käytettävät resurssit ovat olleet pienet ja siksi markkinointia on suunniteltava huolellisesti parhaan hyödyn saavuttamiseksi. Asiakastuntemus on tässä avainasemassa.