Ammattikorkeakoulun laatututkimus Case: Saimaan ammattikorkeakoulu
Suonio, Tomi (2015)
Suonio, Tomi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601141319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601141319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Saimaan ammattikorkeakoulun toiminnan ja opetuksen taso kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus suoritettiin ensimmäistä kertaa, joten kyseessä oli myös sen toimivuuden testaaminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Saimaan ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli asiantuntijaorganisaation sekä ammattikorkeakoulun laatua sekä niihin vaikuttavia asioita. Teoria antaa käsityksen siitä, mitä laatu on ja millainen on laadukas asiantuntijaorganisaatio. Teoria on koottu kirjallisuudesta, internetlähteistä ja haastattelusta. Opinnäytetyön empiirisenä osana suoritettiin kyselytutkimus Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja kyselyn tulosten analysointi. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin Internet-kyselyllä. Kyselylomake sisälsi neljä osiota: opetussuunnitelma, opetus, ohjaus ja tuki sekä opiskelutyytyväisyys. Kyselyn väittämiin vastattiin Likert-asteikolla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville Saimaan ammattikorkeakoulun toiminnan ja opetuksen taso tehdyn kyselyn perusteella. Parhaan keskiarvon sai opetusosio ja eniten parannettavaa on ohjaus ja tuki -osiossa. Tutkimus antoi myös tietoa kyselylomakkeen toimivuudesta ja sen kehittämistarpeista. Muutamia kyselylomakkeen väittämiä tulee muokata. Saimaan ammattikorkeakoulun tulisi kehittää kyselylomaketta ja tehdä siitä osa palautteenkeruujärjestelmää.
Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli asiantuntijaorganisaation sekä ammattikorkeakoulun laatua sekä niihin vaikuttavia asioita. Teoria antaa käsityksen siitä, mitä laatu on ja millainen on laadukas asiantuntijaorganisaatio. Teoria on koottu kirjallisuudesta, internetlähteistä ja haastattelusta. Opinnäytetyön empiirisenä osana suoritettiin kyselytutkimus Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja kyselyn tulosten analysointi. Empiirisen osuuden aineisto kerättiin Internet-kyselyllä. Kyselylomake sisälsi neljä osiota: opetussuunnitelma, opetus, ohjaus ja tuki sekä opiskelutyytyväisyys. Kyselyn väittämiin vastattiin Likert-asteikolla.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville Saimaan ammattikorkeakoulun toiminnan ja opetuksen taso tehdyn kyselyn perusteella. Parhaan keskiarvon sai opetusosio ja eniten parannettavaa on ohjaus ja tuki -osiossa. Tutkimus antoi myös tietoa kyselylomakkeen toimivuudesta ja sen kehittämistarpeista. Muutamia kyselylomakkeen väittämiä tulee muokata. Saimaan ammattikorkeakoulun tulisi kehittää kyselylomaketta ja tehdä siitä osa palautteenkeruujärjestelmää.