Asiakasarvon yhteiskehittely senioritalossa : Valkealan Iltatähti ry
Saarela, Elina (2016)
Saarela, Elina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601131286
Tiivistelmä
Ikääntyneiden määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Yhteiskunnalla ei tulevaisuudessa ole voimavaroja huolehtia jokaisesta ikääntyneestä nykyiseen malliin ja jo nyt painotetaan kodinomaisen asumisen tukemista sekä omaa vastuunottoa. Nämä asiat yhdistyvät senioritalossa, joka on kodin ja laitoksen välimaastoon sijoittuva asumismuoto tarjoten asukkaalleen sekä yhteisöllisyyttä että yksityisyyttä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Valkealassa sijaitseva palvelukeskus, Valkealan Iltatähti ry, ja työ keskittyi senioritalojen asukkaisiin. Tapaustutkimuksen tavoitteena oli tutkia laaja-alaiseen asiakasymmärryksen perustuen sitä, mikä luo arvoa asukkaille ja miten arkea sekä taloon muuttamisen palvelukokemusta voidaan kehittää asiakaslähtöisesti.
Opinnäytteessä käytettiin laadullisia menetelmiä, ja aineistonkeruu toteutettiin osittain monialaisesti sosionomi YAMK-opiskelijan kanssa. Tärkein tiedonkeruumenetelmä oli opinnäytetöiden tekijöiden perustama yhteissuunnitteluryhmä, jonka lisäksi aineistoa hankittiin teemahaastatteluilla ja havainnoimalla.
Vaikka senioriasukkaat pitivät Iltatähden palvelutarjoomaa yleisesti hyvänä, löydettiin arjesta ja muuttoprosessista silti myös selkeitä kehittämiskohteita, esimerkkeinä vuorovaikutus ja yhteisöllisyys. Tulosten analysoinnin jälkeen toimeksiantajalle tehtiin kehittämisehdotuksia, jotka voivat parantaa sekä nykyisten että uuteen senioritaloon muuttavien asukkaiden palvelukokemusta ja laajentaa Iltatähden palvelutarjoomaa. Yhteissuunnitteluryhmän avulla senioriasukkaita rohkaistiin ottamaan vastuuta ja samalla taloon luotiin uusi yhteiskehittämisen malli. Ryhmän toiminta ylitti odotukset ja loi alusta alkaen monenlaista uutta arvoa kaikille osapuolille.
Kun ikääntyneiden toimintakyky pysyy hyvänä, pärjäävät he pidempään ilman ulkopuolista hoivaa. Seniorit eivät voi eivätkä halua olla pelkkä menoerä; heillä on paljon annettavaa ja he ovat myös kasvava asiakasryhmä liiketoiminnassa. Ikääntyneet voidaan nähdä koko yhteiskuntaa rikastuttavana voimavarana.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Valkealassa sijaitseva palvelukeskus, Valkealan Iltatähti ry, ja työ keskittyi senioritalojen asukkaisiin. Tapaustutkimuksen tavoitteena oli tutkia laaja-alaiseen asiakasymmärryksen perustuen sitä, mikä luo arvoa asukkaille ja miten arkea sekä taloon muuttamisen palvelukokemusta voidaan kehittää asiakaslähtöisesti.
Opinnäytteessä käytettiin laadullisia menetelmiä, ja aineistonkeruu toteutettiin osittain monialaisesti sosionomi YAMK-opiskelijan kanssa. Tärkein tiedonkeruumenetelmä oli opinnäytetöiden tekijöiden perustama yhteissuunnitteluryhmä, jonka lisäksi aineistoa hankittiin teemahaastatteluilla ja havainnoimalla.
Vaikka senioriasukkaat pitivät Iltatähden palvelutarjoomaa yleisesti hyvänä, löydettiin arjesta ja muuttoprosessista silti myös selkeitä kehittämiskohteita, esimerkkeinä vuorovaikutus ja yhteisöllisyys. Tulosten analysoinnin jälkeen toimeksiantajalle tehtiin kehittämisehdotuksia, jotka voivat parantaa sekä nykyisten että uuteen senioritaloon muuttavien asukkaiden palvelukokemusta ja laajentaa Iltatähden palvelutarjoomaa. Yhteissuunnitteluryhmän avulla senioriasukkaita rohkaistiin ottamaan vastuuta ja samalla taloon luotiin uusi yhteiskehittämisen malli. Ryhmän toiminta ylitti odotukset ja loi alusta alkaen monenlaista uutta arvoa kaikille osapuolille.
Kun ikääntyneiden toimintakyky pysyy hyvänä, pärjäävät he pidempään ilman ulkopuolista hoivaa. Seniorit eivät voi eivätkä halua olla pelkkä menoerä; heillä on paljon annettavaa ja he ovat myös kasvava asiakasryhmä liiketoiminnassa. Ikääntyneet voidaan nähdä koko yhteiskuntaa rikastuttavana voimavarana.