Vanhemman osallisuus yläkouluikäisen nuoren koulunkäynnissä
Kontto, Inkeri (2016)
Kontto, Inkeri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071093
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli vanhemman osallisuus yläkouluikäisen nuoren koulunkäynnissä. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia, miten Itä-Porin yhtenäiskoulun 8-luokkalaisten oppilaiden vanhemmat ovat osallisia lastensa koulunkäynnissä. Tavoitteena oli kerätä vanhemmilta tietoa siitä, miten he kokevat koulun olevan yhteistyössä heidän kanssaan nuoren koulunkäyntiin liittyen. Tutkimus toteutettiin, jotta koulu pystyisi kartoittamaan, millaiseksi vanhemmat kokevat osallisuutensa nuoren koulunkäynnissä, millaista yhteistyö koulun kanssa heidän mielestään on ja millaista he haluaisivat sen olevan sekä miten koulu voisi haluttua yhteistoimintaa järjestää tai parantaa toimintaansa entisestään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kodin ja koulun välisen yhteistyön tarkoitusta ja toteutustapoja, kasvatusvastuuta, osallisuutta terminä ja vanhemman osallisuutta nuoren koulunkäynnissä sekä murrosikäisen vanhempana toimimista ja vanhempien suhtautumista nuoren koulunkäyntiin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena oppilaiden vanhemmille ja siihen vastattiin internetissä. Vanhemmille lähetettiin tiedonantoviesti koulun sähköisen viestintäjärjestelmä Wilma kautta, joka sisälsi linkin, jonka kautta pääsi vastaamaan kyselyyn. Vanhemmilla oli noin viikko aikaa vastata kyselyyn ja vastaukset tallentuivat nimettöminä kyselyn laatimisessa käytetyn palvelusivuston tietokantaan. Tutkimuskysely laadittiin opinnäytetyön teoriaosuuden ja asetetun tutkimuskysymyksen pohjalta. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, yksittäisvalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.
Vanhemmilta saaduista vastauksista voidaan päätellä, että vanhemmat ovat osallisia lastensa koulunkäynnissä koulun kautta osallistumalla kodin ja koulun välistä yhteistyötä tukevaan toimintaan, erityisesti vanhempainiltoihin ja – vartteihin sekä sähköpostiviestittelyyn opettajan kanssa. Vanhemmat seuraavat lastensa koulunkäyntiä Wilma kautta opettajien viestejä ja tiedotteita lukemalla, olemalla itse yhteydessä kouluun sekä seuraamalla läksyjen tekoa ja kokeisiin valmistautumista. Vanhemmat pitävät osallistumista lapsen koulunkäyntiin tärkeänä ja kodin ja koulun välistä yhteistyötä tukevan toiminnan määrää riittävänä. Vanhemmat toivovat kodin ja koulun välisen yhteistyön olevan luontevaa, molemminpuolista, avointa, tilanteisiin reagoivaa ja sellaista, että tieto kulkee molempiin suuntiin vaivattomasti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kodin ja koulun välisen yhteistyön tarkoitusta ja toteutustapoja, kasvatusvastuuta, osallisuutta terminä ja vanhemman osallisuutta nuoren koulunkäynnissä sekä murrosikäisen vanhempana toimimista ja vanhempien suhtautumista nuoren koulunkäyntiin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena oppilaiden vanhemmille ja siihen vastattiin internetissä. Vanhemmille lähetettiin tiedonantoviesti koulun sähköisen viestintäjärjestelmä Wilma kautta, joka sisälsi linkin, jonka kautta pääsi vastaamaan kyselyyn. Vanhemmilla oli noin viikko aikaa vastata kyselyyn ja vastaukset tallentuivat nimettöminä kyselyn laatimisessa käytetyn palvelusivuston tietokantaan. Tutkimuskysely laadittiin opinnäytetyön teoriaosuuden ja asetetun tutkimuskysymyksen pohjalta. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, yksittäisvalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.
Vanhemmilta saaduista vastauksista voidaan päätellä, että vanhemmat ovat osallisia lastensa koulunkäynnissä koulun kautta osallistumalla kodin ja koulun välistä yhteistyötä tukevaan toimintaan, erityisesti vanhempainiltoihin ja – vartteihin sekä sähköpostiviestittelyyn opettajan kanssa. Vanhemmat seuraavat lastensa koulunkäyntiä Wilma kautta opettajien viestejä ja tiedotteita lukemalla, olemalla itse yhteydessä kouluun sekä seuraamalla läksyjen tekoa ja kokeisiin valmistautumista. Vanhemmat pitävät osallistumista lapsen koulunkäyntiin tärkeänä ja kodin ja koulun välistä yhteistyötä tukevan toiminnan määrää riittävänä. Vanhemmat toivovat kodin ja koulun välisen yhteistyön olevan luontevaa, molemminpuolista, avointa, tilanteisiin reagoivaa ja sellaista, että tieto kulkee molempiin suuntiin vaivattomasti.