Asiantuntijaksi kehittyminen ja asiantuntijana toimiminen
Kakkonen, Marja-Liisa; Torniainen, Anna-Maija (2015)
Kakkonen, Marja-Liisa
Torniainen, Anna-Maija
Editoija
Marja-Liisa Kakkonen, Anna-Maija Torniainen
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-525-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-525-8
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on erityisesti ammatillisen asiantuntijuuden kehittäminen. Ammattikorkeakouluopetuksen tulee palvella työelämää ja sen kehittämisen vaatimuksia. Lisäksi opetuksen tulee olla opiskelijalähtöistä ja tarjota opiskelijoille aitoja työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä opintojen aikana. Tavoitteena on tukea opiskelijoiden ammatillisten kompetenssien kehittymistä tulevaisuutta varten. Vaikka ammattikorkeakoulun opettajuus ja opettajien toimenkuvat ovat jo muuttuneet vuosien saatossa paljon, paineet opettajuuden ja sen myötä opettajien osaamisen kehittämiseen ovat edelleen kasvaneet. Toisaalta opettajien halukkuus itsensä ja opetuksensa kehittämiseen on myös kasvanut, joten lähtökohtaisesti edellytykset opetuksen uudistamiseen ovat hyvät.
Tämä julkaisu käsittelee asiantuntijaksi kehittymistä ja asiantuntijana toimimista kahdella tavalla: osaamisen kehittymiseen tehtyjen tutkimusten ja omakohtaisten kokemusten reflektoinnin avulla. Julkaisun ensimmäinen osa sisältää kolme artikkelia, joista ensimmäisessä käsitellään opettajien ryhmäkehityskeskusteluiden pilotointia liiketalouden laitoksella osaamisen jakamisen näkökulmasta. Toisessa artikkelissa esitellään tiimityöskentelyyn liittyvä tutkimus, jolla pyrittiin selvittämään laitoksen henkilöstön valmiuksia, asenteita ja mielipiteitä tiimityöskentelyä kohtaan. Kolmas artikkeli esittelee taloushallinnon tradenomien urasuunnitelmiin liittyvän tutkimuksen tulokset.
Julkaisun toisessa osassa on viisi artikkelia, joista ensimmäinen artikkeli kuvaa opettajuuden kehittymistä yhden opettajan koko uran näkökulmasta. Toisessa artikkelissa esitellään aktivoivia opetusmenetelmiä ja niiden merkitystä opetuksessa. Kolmannessa artikkelissa pohditaan projektiopintoja opetuksessa erityisesti opettajuuden kehittymisen näkökulmasta. Julkaisun lopussa olevat kaksi artikkelia puolestaan tarkastelevat kahta melko olennaista aihetta ammattikorkeakouluopetuksessa: koulutuspalvelun tuotteistamista ja työelämäyhteistyötä opiskelijan näkökulmasta. Parhaimmillaan näiden em. asioiden kehittäminen ja tarkoituksenmukainen toteuttaminen sekä työelämä- että opiskelijalähtöisesti tukevat ammattikorkeakoulun tehtävää ja roolia ammatillisen asiantuntijuuden kehittäjänä.
Kaiken kaikkiaan tämän julkaisun artikkelien tavoitteena on kuvata kokemuksia ja käytänteitä asiantuntijaksi kehittymisestä ja asiantuntijana toimimisesta liiketalouden laitoksella. Opettajien nykyinen osaaminen ja halukkuus itsensä kehittämiselle luovat hyvän lähtökohdan asiantuntijoina kehittymiselle ja toimiselle myös tulevaisuudessa.
Tämä julkaisu käsittelee asiantuntijaksi kehittymistä ja asiantuntijana toimimista kahdella tavalla: osaamisen kehittymiseen tehtyjen tutkimusten ja omakohtaisten kokemusten reflektoinnin avulla. Julkaisun ensimmäinen osa sisältää kolme artikkelia, joista ensimmäisessä käsitellään opettajien ryhmäkehityskeskusteluiden pilotointia liiketalouden laitoksella osaamisen jakamisen näkökulmasta. Toisessa artikkelissa esitellään tiimityöskentelyyn liittyvä tutkimus, jolla pyrittiin selvittämään laitoksen henkilöstön valmiuksia, asenteita ja mielipiteitä tiimityöskentelyä kohtaan. Kolmas artikkeli esittelee taloushallinnon tradenomien urasuunnitelmiin liittyvän tutkimuksen tulokset.
Julkaisun toisessa osassa on viisi artikkelia, joista ensimmäinen artikkeli kuvaa opettajuuden kehittymistä yhden opettajan koko uran näkökulmasta. Toisessa artikkelissa esitellään aktivoivia opetusmenetelmiä ja niiden merkitystä opetuksessa. Kolmannessa artikkelissa pohditaan projektiopintoja opetuksessa erityisesti opettajuuden kehittymisen näkökulmasta. Julkaisun lopussa olevat kaksi artikkelia puolestaan tarkastelevat kahta melko olennaista aihetta ammattikorkeakouluopetuksessa: koulutuspalvelun tuotteistamista ja työelämäyhteistyötä opiskelijan näkökulmasta. Parhaimmillaan näiden em. asioiden kehittäminen ja tarkoituksenmukainen toteuttaminen sekä työelämä- että opiskelijalähtöisesti tukevat ammattikorkeakoulun tehtävää ja roolia ammatillisen asiantuntijuuden kehittäjänä.
Kaiken kaikkiaan tämän julkaisun artikkelien tavoitteena on kuvata kokemuksia ja käytänteitä asiantuntijaksi kehittymisestä ja asiantuntijana toimimisesta liiketalouden laitoksella. Opettajien nykyinen osaaminen ja halukkuus itsensä kehittämiselle luovat hyvän lähtökohdan asiantuntijoina kehittymiselle ja toimiselle myös tulevaisuudessa.