CASE LAHJA SINULLE -LAHJAKORTTIVIHKO
Leppänen, Emilia; Klemetti, Annika; Kivekäs, Robert (2015)
Leppänen, Emilia
Klemetti, Annika
Kivekäs, Robert
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015123021710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015123021710
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia lahjakorttivihkoprojektin edistymistä
sekä sitä, mitä onnistumisia ja parannettavaa prosessissa ja palvelussa oli.
Toteutimme opinnäytetyön Takova Group -osuuskunnalle, jolle raportoimme
tutkimuksen tuloksista.
Opinnäytetyössämme käytettiin sekä toiminnallista että kvalitatiivista
tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä kuluttajia että
yhteistyöyrityksiä. Haastatteluilla selvitimme yrittäjien ja kuluttajien mielipiteitä
lahjakorttivihkosta ja sen onnistumisesta. Tutkimuksen otantajoukko koostuu siis
yhteistyöyrityksistä ja satunnaisista kuluttajista.
Teoriaosuus rakentui projektin eri vaiheiden esittelystä, projektin suunnittelusta
toteutukseen, myynnistä, markkinoinnista, sekä budjetoinnista. Etenimme
opinnäytetyössä kirjallisuuteen nojaten projektin suunnittelusta projektin
päättämiseen
Empiirisessä osassa selostimme Takova Groupin toteuttaman
lahjakorttivihkoprojektin vaihe vaiheelta. Kuvasimme prosessin ja tutkimme
onnistumista omien kokemusten sekä asiakkaiden ja mukana olleiden
yhteistyökumppaneiden avulla.
Tutkimuksen perusteella sekä yhteistyöyritykset että kuluttajat olivat tyytyväisiä
lahjakorttivihkoon ja pitivät sitä hyvänä ideana. Mukana olleet yritykset saivat
lahjakorttivihon avulla näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Kuluttajat pitivät siitä, että
he saivat valita 12:n eri lahjakortin väliltä mieleisensä.
Tulevaisuudessa myyntiä kannattaa aikaistaa ja panostaa enemmän
yritysmyyntiin. Myös useamman eriarvoisen lahjakorttivihon kehittämistä
kannattaisi harkita, jolloin se sopisi vieläkin useammalle. Toivomme, että tästä
opinnäytetyöstä on hyötyä Takova Groupille ja muille tuleville akatemia yrityksille.
sekä sitä, mitä onnistumisia ja parannettavaa prosessissa ja palvelussa oli.
Toteutimme opinnäytetyön Takova Group -osuuskunnalle, jolle raportoimme
tutkimuksen tuloksista.
Opinnäytetyössämme käytettiin sekä toiminnallista että kvalitatiivista
tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä kuluttajia että
yhteistyöyrityksiä. Haastatteluilla selvitimme yrittäjien ja kuluttajien mielipiteitä
lahjakorttivihkosta ja sen onnistumisesta. Tutkimuksen otantajoukko koostuu siis
yhteistyöyrityksistä ja satunnaisista kuluttajista.
Teoriaosuus rakentui projektin eri vaiheiden esittelystä, projektin suunnittelusta
toteutukseen, myynnistä, markkinoinnista, sekä budjetoinnista. Etenimme
opinnäytetyössä kirjallisuuteen nojaten projektin suunnittelusta projektin
päättämiseen
Empiirisessä osassa selostimme Takova Groupin toteuttaman
lahjakorttivihkoprojektin vaihe vaiheelta. Kuvasimme prosessin ja tutkimme
onnistumista omien kokemusten sekä asiakkaiden ja mukana olleiden
yhteistyökumppaneiden avulla.
Tutkimuksen perusteella sekä yhteistyöyritykset että kuluttajat olivat tyytyväisiä
lahjakorttivihkoon ja pitivät sitä hyvänä ideana. Mukana olleet yritykset saivat
lahjakorttivihon avulla näkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Kuluttajat pitivät siitä, että
he saivat valita 12:n eri lahjakortin väliltä mieleisensä.
Tulevaisuudessa myyntiä kannattaa aikaistaa ja panostaa enemmän
yritysmyyntiin. Myös useamman eriarvoisen lahjakorttivihon kehittämistä
kannattaisi harkita, jolloin se sopisi vieläkin useammalle. Toivomme, että tästä
opinnäytetyöstä on hyötyä Takova Groupille ja muille tuleville akatemia yrityksille.