"Mammutin matkassa!" Lasten vuorovaikutuksen tukeminen ryhmässä musiikkiliikunnan avulla
Saarinen, Janika; Tuomi, Jasmiina (2015)
Saarinen, Janika
Tuomi, Jasmiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121620985
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lapsiryhmän vuorovaikutuksen tukeminen musiikkiliikuntatuokioissa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja siinä ohjattiin musiikkiliikuntatoimintaa 5-6-vuotiaille lapsille. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin vantaalaisessa päiväkodissa ja toimintaan osallistui 8-9 lasta. Lapsiryhmä pysyi samana koko toimintaprosessin ajan. Toimintakertoja oli viisi, ja jokainen tuokio kesti tunnin. Opinnäytetyön toiminnan tavoitteena oli tukea lasten luovuutta musiikkiliikuntatoiminnan avulla. Toiminta koostui musiikkiliikunnasta, johon sisältyi laulamista, leikkimistä ja liikkumista. Toimintatuokioissa seikkaili mukana Mammutti-pehmolelu, koska toiminnan teemana olivat eri maiden eläimet.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista arvioitiin eri menetelmillä. Menetelminä olivat lasten toiminnan havainnointi ja koosteet, reflektointi, arviointilomakkeet ja palaute lapsilta sekä toimintaa seuranneelta päiväkodin työntekijältä. Opinnäytetyön teoriaperustaan kuului 5-6-vuotiaiden lasten sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja musiikkiliikunta.
Opinnäytetyön keskeinen johtopäätös oli, että musiikkiliikunnan avulla onnistuttiin tukemaan lasten vuorovaikutusta ryhmässä toimintatuokioiden aikana. Toiminnasta tehtyjen havaintojen mukaan musiikki ja liikunta tuottivat iloa ryhmässä. Musiikkiliikunta antoi lapsille mahdollisuuden oman luovuuden ja mielikuvituksen hyödyntämiseen leikeissä, koska lapset saivat keksiä musiikkiliikuntatoiminnassa omia tapoja liikkua.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamista arvioitiin eri menetelmillä. Menetelminä olivat lasten toiminnan havainnointi ja koosteet, reflektointi, arviointilomakkeet ja palaute lapsilta sekä toimintaa seuranneelta päiväkodin työntekijältä. Opinnäytetyön teoriaperustaan kuului 5-6-vuotiaiden lasten sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja musiikkiliikunta.
Opinnäytetyön keskeinen johtopäätös oli, että musiikkiliikunnan avulla onnistuttiin tukemaan lasten vuorovaikutusta ryhmässä toimintatuokioiden aikana. Toiminnasta tehtyjen havaintojen mukaan musiikki ja liikunta tuottivat iloa ryhmässä. Musiikkiliikunta antoi lapsille mahdollisuuden oman luovuuden ja mielikuvituksen hyödyntämiseen leikeissä, koska lapset saivat keksiä musiikkiliikuntatoiminnassa omia tapoja liikkua.