Intuitiivinen Mobiilikäyttöliittymä
Pimiä, Laura (2015)
Pimiä, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015123021714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015123021714
Tiivistelmä
Tämä työ esittelee tutkimuspohjanaan nykyaikaisia standardeja intuitiivisen mobiilikäyttöliittymän suunnitteluun ja toteuttamiseen. Mallina on noudatettu pitkälti Google Material Design-kokoelman ohjeistusta ko. yrityksen ollessa yleisesti tunnustettu verkkodesignin pioneeri. Näkökulma käyttöliittymiin on valittu User Experience-puolelta, joka tarkoittaa sitä että käyttöliittymien toteutuksessa on huomioitu ensisijaisena prioriteettinä käyttäjän intuitiivinen kokemus ja selvitys siitä, miten käyttökokemuksesta saa mahdollisimman sujuvan ja miellyttävän. Tutkimusosio esittelee muun muassa miten helposti ylenkatsetut, fyysiset tekijät jäävät huomioimatta mobiilikäyttöliittymien suunnittelussa, esimerkiksi käyttäjän tapa pidellä mobiililaitetta tai keskimääräisen mobiilisession kesto. Työ keskittyy mobiilisopeutuviin verkkosivuihin, ei natiiveihin mobiilisovelluksiin.
Empiirisessä osiossa on valittu kolme jollain tavalla esimerkillisesti toteutettua mobiilikäyttöliittymää, joita ei vertailla niinkään keskenään, vaan vertailla, miten tutkimusosiossa esitellyt tekijät toteutuvat käytännön käyttöliittymissä. Valitut kohteet ovat IKEA, Verkkokauppa.com sekä Helsingin Sanomat. Valintaperusteena on toiminut myös sivujen erilaiset kohderyhmät, jotka kaikki käyttävät sivuja eri tarkoituksiin. Sivuista on tehty esimerkkikäyttötapaukset, joiden sujuvuutta arvioidaan sanallisesti ilman numeerista pisteytystä ja tutkimuspohjan antamien ohjeistusten mukaan.
Tuloksena tiivistelmässä on todettu, että mobiilikäytölle on luotu hyvät ohjeistukset jo tällä hetkellä, ja jatkuvasti kehittyvä teknologia ja designtutkimus tuo tulevaisuudessa esille vielä lisää tavoitteita, joilla mahdollisimman intuitiiviseen kokemukseen päästään entistä tehokkaammin.
Empiirisessä osiossa on valittu kolme jollain tavalla esimerkillisesti toteutettua mobiilikäyttöliittymää, joita ei vertailla niinkään keskenään, vaan vertailla, miten tutkimusosiossa esitellyt tekijät toteutuvat käytännön käyttöliittymissä. Valitut kohteet ovat IKEA, Verkkokauppa.com sekä Helsingin Sanomat. Valintaperusteena on toiminut myös sivujen erilaiset kohderyhmät, jotka kaikki käyttävät sivuja eri tarkoituksiin. Sivuista on tehty esimerkkikäyttötapaukset, joiden sujuvuutta arvioidaan sanallisesti ilman numeerista pisteytystä ja tutkimuspohjan antamien ohjeistusten mukaan.
Tuloksena tiivistelmässä on todettu, että mobiilikäytölle on luotu hyvät ohjeistukset jo tällä hetkellä, ja jatkuvasti kehittyvä teknologia ja designtutkimus tuo tulevaisuudessa esille vielä lisää tavoitteita, joilla mahdollisimman intuitiiviseen kokemukseen päästään entistä tehokkaammin.