Askelmerkit kohti pienpanimoravintolaa
Naukkarinen, Jarkko (2015)
Naukkarinen, Jarkko
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122321654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122321654
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pienpanimoravintolan perustamista. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osiosta: askelmerkit yrityksen perustamiseen ja tietoa panimoalasta. Toiminnallinen osa painottuu uuden pienpanimoravintolan askelmerkkien laatimiseen. Nämä askelmerkit laaditaan teoriaosuuden pohjalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda askelmerkit pienpanimopanimoravintolan perustamisesta. Lisäksi haluttiin kerätä tietoa pienpanimoravintolan perustamisesta. Valmista opinnäytetyötä voidaan käyttää tukena varsinaista liiketoimintasuunnitelmaa luotaessa, sillä nämä askelmerkit luovat sille hyvän perustan.
Opinnäytetyön teorian ja toiminnallisen osan pohjalta voidaan todeta, että on neljä kohtaa, jotka nousevat tärkeimmäksi, kun käsitellään liikeideaa. Nämä ovat yrityksen asiakkaat, tuotepalvelupaketti, toimintatavat sekä imago.
Pienpanimoravitola Pintin liikeideaa kehitettiin ja saatiin myös uusia näkökulmia toimintaa varten. Panimoalan ollessa tällä hetkellä murroksessa oli tärkeää pysähtyä miettimään, missä tilanteessa ollaan nyt ja miten tilanne muuttuu tulevien vuosien aikana. Yrityksen ansaintalogiikalla ja pääpainopisteellä on suuri merkitys jo yritystä perustettaessa kuten myös tulevaisuudessa. Ne täytyykin huomioida ja punnita tarkoin ennen lopullista päätöstä yrityksen perustamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda askelmerkit pienpanimopanimoravintolan perustamisesta. Lisäksi haluttiin kerätä tietoa pienpanimoravintolan perustamisesta. Valmista opinnäytetyötä voidaan käyttää tukena varsinaista liiketoimintasuunnitelmaa luotaessa, sillä nämä askelmerkit luovat sille hyvän perustan.
Opinnäytetyön teorian ja toiminnallisen osan pohjalta voidaan todeta, että on neljä kohtaa, jotka nousevat tärkeimmäksi, kun käsitellään liikeideaa. Nämä ovat yrityksen asiakkaat, tuotepalvelupaketti, toimintatavat sekä imago.
Pienpanimoravitola Pintin liikeideaa kehitettiin ja saatiin myös uusia näkökulmia toimintaa varten. Panimoalan ollessa tällä hetkellä murroksessa oli tärkeää pysähtyä miettimään, missä tilanteessa ollaan nyt ja miten tilanne muuttuu tulevien vuosien aikana. Yrityksen ansaintalogiikalla ja pääpainopisteellä on suuri merkitys jo yritystä perustettaessa kuten myös tulevaisuudessa. Ne täytyykin huomioida ja punnita tarkoin ennen lopullista päätöstä yrityksen perustamista.