Tjänster inom personlig träning : En enkätundersökning angående köpbeslut och upplevd tjänstekvalitet
Haag, Cassandra (2015)
Haag, Cassandra
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015122021539
Tiivistelmä
Syftet med forskningen var att undersöka tjänster inom personlig träning på LadyLine Borgå. I forskningen undersöktes köpbeslutet och upplevd kvalitet beträffande tjänster inom personlig träning.
Frågeformuleringarna inom arbete var:
– Vilka faktorer påverkar kundens beslut att köpa en tjänst inom personlig träning?
– Hur har kunderna upplevt den köpta tjänsten inom personlig träning?
Undersökningen var en enkätundersökning. En nätenkät på finska och svenska skapades med verktyget Google Formulär. Enkäten skickades till deltagarna via e-post den 27.4.2015. Enkäten var bifogad som en länk i följebrevet. Undersökningen var en totalundersökning med sammanlagt 127 deltagare. Av dessa 127 svarade 34 på enkäten.
Resultaten av undersökningen visar att behovet av tjänsten, personalen på LadyLine och priset av tjänsten främst påverkade köpbeslutet av en tjänst inom personlig träning. Därtill hade ålder och kundrelationens varaktighet haft en inverkan på att köpa tjänsten. En stor del av respondenterna var mellan åldern 48-57 år och hade varit kunder i 1-3 år. Upplevda kvaliteten av tjänsten mättes med hjälp av olika påståenden inom olika kategorier. Kategorierna var baserade på Christian Grönroos teori om upplevd tjänstekvalitet. Kvaliteten av tjänsterna inom personlig träning upplevdes i stort sett väldigt bra bland respondenterna. Främsta orsaken som skapade missnöje bland respondenterna var priset på tjänsten. Några av respondenterna upplevde att tjänsten varit för dyr.
Frågeformuleringarna inom arbete var:
– Vilka faktorer påverkar kundens beslut att köpa en tjänst inom personlig träning?
– Hur har kunderna upplevt den köpta tjänsten inom personlig träning?
Undersökningen var en enkätundersökning. En nätenkät på finska och svenska skapades med verktyget Google Formulär. Enkäten skickades till deltagarna via e-post den 27.4.2015. Enkäten var bifogad som en länk i följebrevet. Undersökningen var en totalundersökning med sammanlagt 127 deltagare. Av dessa 127 svarade 34 på enkäten.
Resultaten av undersökningen visar att behovet av tjänsten, personalen på LadyLine och priset av tjänsten främst påverkade köpbeslutet av en tjänst inom personlig träning. Därtill hade ålder och kundrelationens varaktighet haft en inverkan på att köpa tjänsten. En stor del av respondenterna var mellan åldern 48-57 år och hade varit kunder i 1-3 år. Upplevda kvaliteten av tjänsten mättes med hjälp av olika påståenden inom olika kategorier. Kategorierna var baserade på Christian Grönroos teori om upplevd tjänstekvalitet. Kvaliteten av tjänsterna inom personlig träning upplevdes i stort sett väldigt bra bland respondenterna. Främsta orsaken som skapade missnöje bland respondenterna var priset på tjänsten. Några av respondenterna upplevde att tjänsten varit för dyr.