Maaseutumatkailuyrityksen savusaunapalvelujen markkinatutkimus
Aakala, Juha (2015)
Aakala, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520799
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Hollolassa sijaitsevalle Maaseuturavintola Hollolan
Hirvelle. Yritykselle on tulossa savusauna, ja työn tarkoituksena oli kartoittaa kilpailijat
savusaunapalvelujen osalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Päijät-Hämeen alueen
savusaunapalvelujen kilpailutilannetta ja selvittää, miten Hollolan Hirvi erottuu kilpailijoiden
kirjavasta joukosta. Tutkimustulosten oli tarkoitus edesauttaa yrityksen kilpailuedun
selvittämistä ja savusaunapalveluihin liittyvien markkinoinnillisten päätösten tekoa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena havainnointitutkimuksena. Tutkimus toteutettiin
kilpailijoiden verkkosivuja havainnoimalla ja tietoja keräämällä hyödyntämällä markkinoinnin
kilpailukeinojen 7P-mallia. Kilpailijat analysoitiin ja arvioitiin, mitkä niistä ovat varteenotettavimpia
kilpailijoita Maaseuturavintola Hollolan Hirvelle. Lisäksi lähetettiin seitsemälle
yrityksen asiakkaalle kysymyksiä sisältävä sähköpostiviesti. Vastauksia saatiin neljä, ja se
toi tärkeän lisäarvon tutkimukselle. Kysymysten avulla selvitettiin ensisijaisesti, mitä toiveita,
odotuksia ja arvoja asiakkailla on savusaunapalvelujen suhteen.
Tulokset osoittivat, että vahvoja kilpailijoita Hollolan Hirvelle löytyi ainakin muutama;
Lehmonkärki Asikkalassa, Kesäravintola Myllysaari Lahdessa, Tilausravintola Lossirannan
Kartano Iitissä ja Vierumäen Urheiluopisto Vierumäellä. Yhteensä kilpailijoita löytyi 12.
Hollolan Hirvi erottuu kilpailijoistaan viihtyisänä maaseutumatkailuyrityksenä, jolla on muita
laajempi valikoima erilaisia palveluja ja tuotteita selkeällä perinteitä kunnioittavalla
teemalla. Heikkoudeksi osoittautui majoituspalvelujen puuttuminen.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia yrityksen strategisessa suunnittelussa.
Hirvelle. Yritykselle on tulossa savusauna, ja työn tarkoituksena oli kartoittaa kilpailijat
savusaunapalvelujen osalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Päijät-Hämeen alueen
savusaunapalvelujen kilpailutilannetta ja selvittää, miten Hollolan Hirvi erottuu kilpailijoiden
kirjavasta joukosta. Tutkimustulosten oli tarkoitus edesauttaa yrityksen kilpailuedun
selvittämistä ja savusaunapalveluihin liittyvien markkinoinnillisten päätösten tekoa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena havainnointitutkimuksena. Tutkimus toteutettiin
kilpailijoiden verkkosivuja havainnoimalla ja tietoja keräämällä hyödyntämällä markkinoinnin
kilpailukeinojen 7P-mallia. Kilpailijat analysoitiin ja arvioitiin, mitkä niistä ovat varteenotettavimpia
kilpailijoita Maaseuturavintola Hollolan Hirvelle. Lisäksi lähetettiin seitsemälle
yrityksen asiakkaalle kysymyksiä sisältävä sähköpostiviesti. Vastauksia saatiin neljä, ja se
toi tärkeän lisäarvon tutkimukselle. Kysymysten avulla selvitettiin ensisijaisesti, mitä toiveita,
odotuksia ja arvoja asiakkailla on savusaunapalvelujen suhteen.
Tulokset osoittivat, että vahvoja kilpailijoita Hollolan Hirvelle löytyi ainakin muutama;
Lehmonkärki Asikkalassa, Kesäravintola Myllysaari Lahdessa, Tilausravintola Lossirannan
Kartano Iitissä ja Vierumäen Urheiluopisto Vierumäellä. Yhteensä kilpailijoita löytyi 12.
Hollolan Hirvi erottuu kilpailijoistaan viihtyisänä maaseutumatkailuyrityksenä, jolla on muita
laajempi valikoima erilaisia palveluja ja tuotteita selkeällä perinteitä kunnioittavalla
teemalla. Heikkoudeksi osoittautui majoituspalvelujen puuttuminen.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia yrityksen strategisessa suunnittelussa.